advertise
  • info اصفهان - سیتی سنتر سپاهان شهر - طبقه ۳ - جنب روابط عمومی - دفتر نگاه کویر

نحوه نگارش بیزینس پلن

چگونه یک بیزینس پلن مناسب داشته باشیم

یکی از اصلی ترین پرسش ها در زمینه طرح تجاری این است که چگونه یک بیزینس پلن مناسب داشته باشیم و به چه نحو می توان به خواسته خود در این زمینه دست یابیم. بیزینس پلن مناسب برای یک شرکت تجاری یا یک سازمان یکسری دستورالعمل را دارا ست که فرم و محتوای مخصوص به خود را دارد. هلدینگ نگاه آریایی در خدمت شما ست تا در مورد بیزینس پلن سخنانی را بیان کند. برای اینکه با بیزینس پلن به خوبی آشنا شوید، سه بخش اصلی آن را برای شما تشریح خواهیم کرد. این سه بخش عبارتند از:
- مفهوم کسب و کار: مفهموم دقیق از کسب و کار خود در ذهن داشته باشید و به روی کاغذ بیاورید.در این بخش، شما باید در رابطه با ساختار کسب و کار، نحوه رسیدن به اهداف، و چشم انداز تان صحبت کنید.
- بازار: بازارسنجی به واقع یک هنر است که باید در اختیار داشته باشید.در بخش بازار، شما باید مشتریان بالقوه و گروه هدف تان را مشخص نمائید. باید در نظر داشته باشید که این گروه هدف دقیقا چه افرادی هستند و علت خرید کردن آنها از شما چه خواهد بود و ... . در این بخش از بیزینس پلن نیز می توانید در رابطه با اهداف خود سخن به میان آورید.
- مالی: این بخش شامل مواردی مانند صورت وضعیت مالی و ترازنامه، مقادیر مالی، گزارش جریانات نقدی، تجزیه و تحلیل نقاط ضعف و ... است. بهره گیری از نرم افزار های موجود در بازار می تواند برای شما کارگشا باشد.
هلدینگ نگاه آریایی با سال ها تجربه در زمینه راه اندازی کسب و کار، مشاوره کسب و کار، مارکتینگ، و ... در خدمت شما ست تا هر آنچه در رابطه با راه اندازی و پیشرفت کسب و کار نیاز دارید را در اختیار تان قرار دهد. کارشناسان نگاه آریایی تلاش دارند تا با تحلیل سه قسمت اصلی بیزینس پلن، هفت جزء کلیدی را پیدا کرده اند تا به شما ارائه دهند. این هفت جزء عبارتند از: ۱) خلاصه نویسی اجرایی، ۲) شرح کسب و کار، ۳) استراتژی های بازار، ۴) تجزیه و تحلیل رقابتی، ۵) طراحی و توسعه طرح، ۶) عملیات و مدیریت طرح، ۷) عوامل مالی

اصغر عبدلی

اصغر عبدلی

خلاصه نویسی اجرایی

خلاصه نویسی را بار ها در طول تحیل خود نیز انجام داده اید. دقیقا باید همان موارد را در این مقوله نیز لحاظ کنید. این بخش از بیزینس پلن مرور کلی در مورد کسب و کاری ست که قصد راه اندازی آن را دارید. این بخش به مانند یک برنامه عمل می کند. برنامه ای خلاصه، جامع، و کامل. برنامه مذکور شامل دو صفحه است و از ابتدای کار نیز وجود خواهد داشت. هدف اصلی از خلاصه نویسی اجرایی این است که یک چکیده در رابطه با اهداف خود از راه اندازی کسب و کار را به صورت کاملا خلاصه آماده کنید تا بتوانید در اختیار سرمایه گذاران قرار دهید. به دلیل خلاصه بودن این قسمت حتما در نظر داشته باشید که نکات مهم را به خوبی برجسته کنید. تلاش کنید تا در هنگام خلاصه نویسی، مهمترین نکات را در ابتدای نوشتار بیاورید و به صورت مبهم سخن نگوئید. خلاصه نویسی اجرایی که قصد دارید آماده کنید شامل این موارد می شود:

_ مفهوم کسب و کار: کسب و کار، فروشگاه، سازمان، یا شرکت شما چه می کند؟ مفهموم کسب و کار تان را ابتدا برای خود مشخص و معین نمائید.
_ اهداف و چشم انداز ها: آینده کسب و کار خود را چگونه خواهید دید؟ این آینده می تواند برای شما بسیار حائز اهمیت باشد.
_ توضیحات محصول: دلایل تمایز محصول خود با دیگران را در چه مواردی می دانید؟ محصولات خود را باید به خوبی تشریح کنید تا مشتریان بتوانند تفاوت را درک کنند.
_ گروه هدف: محصولات و خدمات خود را به چه گروه هایی عرضه می کنید؟ گروه های هدف را باید به درستی تشخیص داد و برای شان برنامه ریزی نمود.
_ بازاریابی: برنامه ریزی شما برای شناخت مشتریان بالقوه و تبدیل کردن آن ها به مشتریان وفادار چیست؟ بازاریابی از اصلی ترین مواردی ست که باید به صورت ویژه به آن توجه کرد.
_ وضعیت مالی کنونی: درآمد فعلی شما چه میزان است؟ این میزان درآمد می تواند تعیین کند گام های بعدی را به چه نحو بردارید.
_ وضعیت مالی پیش رو: آینده مالی کسب و کار تان را چگونه می بینید؟ میزان درآمد آینده می تواند نشان ده شما به چه صورت می توانید پیشرفت کنید و کسب و کار تان را توسعه بخشید.
_ اعضاء تیم: چند نفر و با چه خصوصیاتی در کسب و کار شما مشغول به فعالیت هستند؟ این تیم باید با آموزش صحیح، اهداف شما را در پیش گیرند.


شرح کسب و کار

شرح کسب و کار به راحتی از سوی مدیران سیستم انجام خواهد گرفت. این شرح می بایست باید به صورت دقیق انجام شود تا دیدی وسیع را به ایشان دهد. در این بخش از بیزینس پلن باید به دو پرسش اصلی پاسخ داده شود. کسب و کار شما دقیقا چیست و به صورت مشخص چه کاری را انجام خواهید داد؟ با پاسخ دقیق به این پرسش ها می توانید امیدوار باشید که مقدمه ای فراهم آورید در این رابطه که دلیل تمایز تان با سایر رقبا چیست، دلیل حضور تان در این شغل چیست، چشم انداز تان چیست، و چرا باید بر روی کسب و کار تان سرمایه گذاری شود. پاسخ به این پرسش ها بسیار کارگشا خواهد بود برای شما. در نظر داشته باشید که در این بخش می توانید در مورد چشم انداز ها و اتفاقاتی که در آینده خواهد افتاد صحبت کنید. اطلاعات کاملی را در مورد بازار داشته باشید و بدانید که پیشرف تکنولوژی چه تأثیری بر کسب و کار تان خواهد گذاشت. این اطلاعات لازمه راه اندازی کسب و کار و یا اقدام برای ئسعت بخیدن به آن است. تلاش کنید تا پیش از نگارش بیزینس پلن به این پرسش ها پاسخ دهید که: برنامه ای که در ذهن دارید طی چه مدت به سرانجام خواهد رسید؟ چه هنگام باید برنامه را تدوین کنید؟ چه فردی نیاز به یک بیزینس پلن دارد؟ دلیل نگارش بیزینس پلن برای شما چیست و چه قصدی را دنیال می کنید؟ اهداف کوتاه مدت و بلند مدت تان کدام است؟ نیاز های مالی تان چقدر است و از چچه راه هایی می توانید این نیاز ها را تأمین کنید؟ به وسیله طرح ذهنی تان قرار است چه کارهایی انجام دهید؟ اهمیت بازاریابی در کسب و کار تان چه میزان است و جایگاه بازاریابی را کجا تصور کرده اید؟ چگونه باید یک بیزینس پلن با کیفیت و کارآ نوشت؟ موارد اولیه و مورد نیاز برای بازاریابی کدام است؟ به روز رسانی و آپدیت شدن بیزینس پلن واجب است یا باید آن را فراموش کرد؟ بهبود بیزینس پلن به چه صورت انجام می گیرد و از چه راهی باید به این کار اقدام نمود؟ الگوهای بیزینس پلن کدام موارد هستند؟ این پرسش ها بسیار با اهمیت هستند و تلاش کنید تا به تمامی پرسش ها به درستی و با دقت فراوان پاسخ دهید.

اصغر عبدلی
اصغر عبدلی

استراتژی بازار

در رابطه با بیزینس پلن باید در جریان باشید که بسیار اهمیت دارد تا بدانید مشتریان و گروه هدف شما دقیقا چه کسانی هستند و اینکه چه تعداد از این مشتریان وجود خارجی دارند؟ استراتژی بازار با تحلیل دقیق بازار شکل خواهد گرفت و سبب می شود تا شما به عنوان مدیر یک کسب و کار به خوبی بازار را بشناسید و با شناسایی بازار هدف خود، عملیات فروش و ارائه خدمات را در دستور کار قرار دهید تا به سودآوری منتهی شود. این سودآوری می توان امیدوار تان کند برای ادامه دادن به مسیری که در پیش گرفته اید. هدف گیری در بیزینس و مارکتینگ بسیار دارای اهمیت است. مسلما به دلایل واهی نمی توان وارد یک کسب و کار شوید و انتظار داشته باشید تا به نتایج خوبی نیز دست یابید. یافتن بازار صحیح برای ارائه محصولات و خدمات می تواند برای یک سازمان بسیار حیاتی باشد. اگر بازار اشتباهی را انتخاب کرده‌ اید و یا بازار مناسبی را در زمان اشتباه انتخاب کردید، ممکن است تجارت شما شکست بخورد.


تجزیه و تحلیل رقابتی

به وسیله تجزیه و تحلیل رقابتی می توان امیدوار بود که نقاط ضعف و قوت یک سیستم مشخص شود و از طرفی دیگر نیز سبب می شود تا به مدیر کسب و کار، مزیت هایی ارائه کند و از دیگر سو می تواند رقبایی که برای کسب و کار وجود دارند را شناسایی کند. شناخت رقبا می تواند شما را مجاب کند به چه صورت باید وارد عمل شوید و به چه صورت با مشکلات روبرو شوید.ر دلایل موفقیت و شکست رقبای خود را به خوبی و درستی بررسی کنید و از آن ها درس های زیادی را یاد بگیرید. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که هر کسب و کار دارای نوع خاصی از رقابت است و اهمیت بسیاری دارد که یک خلاصه ‌نویسی درستی را ارائه دهد. ارائه خلاصه‌ای از تیم شما و یک توضیح کوتاه در مورد اینکه چرا شما و تیم شما برای مشتریان مناسب هستید، برای رسیدن شما به ایده و هدف تان بسیار مفید است. سرمایه ‌گذاران در این تیم ‌ها میزان بسیار زیادی از توجه‌ ها را به خود اختصاص داده‌اند، این میزان حتی از یک ایده خوب هم بیشتر است، چون حتی یک ایده عالی نیاز به اجرا شدن دارد تا به واقعیت تبدیل شود.

اصغر عبدلی

اصغر عبدلی

طراحی و توسعه طرح

این بخش از بیزینی پلن را به صورت ویژه مورد توجه قرار دهید. در رابطه با این بخش از بیزینس پلن می توان گفت که هدف اصلی از طراحی و توسعه طرح، توصیف طراحی محصول و ارائه آن به سرمایه‌گذاران، طراحی آن در زمینه تولید، بازاریابی و ایجاد بودجه‌ای است که این شرکت را قادر می‌سازد تا به اهداف خود برسند. این بخش باید نشان دهد که درک کاملی از زنجیره تأمین خود داشته‌ اید و برنامه‌ های احتمالی قوی برای پوشش مشکلات احتمالی در دست دارید. رسیدن به این موضوع که چگونه می توان با مشکلات مواجه شد یک هنر است و متضمن پایداری شما در بازار کسب و کار خواهد بود.


عملیات و مدیریت طرح

این بخش از بیزینس پلن که عملیات و مدیریت طرح نام دارد به‌ منظور توصیف نحوه عملکرد کسب و کاری است که به ‌صورت دائمی طراحی شده است. نحوه عملکرد در تمامی امرو زندگی می توان نشان دهد یک امر به سرانجام خواهد رسید یا خیر. در بیزینس پلن نیز این مورد دارای اهمیتی ویژه می باشد. کارشناسان هلدینگ نگاه آریایی بر این باورند که طرح عملیاتی، تدارکات سازمان را برجسته خواهد کرد (تدارکاتی ازجمله مسئولیت ‌های مختلف تیم مدیریت، وظایف مربوط به هر بخش در شرکت و هزینه‌های مربوط به عملیات کسب و کار). قسمت های مختلفی که عملیات و مدیرت طرح را تشکیل می دهند عبارتند از:
_ تهیه کنندگان: تهیه کنندگان و منابع اصلی شما می تواند امکان گسترش کار در آینده را مشخص کند. باید مشخص کنید که مواد اولیه مورد نیاز برای تولید را از کجا تهیه خواهید کرد و محصولات تان را در کجا تولید خواهید نمود.
_ تولید: می بایست مشخص کنید که پس از تولید محصولات، فروش به صورت عمده فروشی خواهد بود یا خرده فروشی. همین مورد به ظاهر ساده نیز یمی تواند موفقیت یک کسب و کار را به خطر اندازد. مسلما در شغل شما یک زمان اوج کاری وجود خواهد داشت. نحوه مدیریت این زمان حیاتی چگونه خواهد بود و به چه صورت می توانید بر این امر فائق آئید؟
_ امکانات: برای تولید محصولات خود چه امکاناتی را دارا هستید؟ آیا برای رسیدن به میزان تولید مورد نظر، امکانات مناسبی را دارا هستید یا از آن بی بهره هستید؟
_ تجهیزات: تجهیزات در دنیای امروز بسیار مهم است و تعیین کننده. باید مشخص کنید که برای راه اندازی و تولید محصول نیاز به چه نوع تجهیزات و دستگاه هایی دارید. بایستی همه موارد را در نظر بگیرید تا بهترین نتایج حاصل شود.
_ حمل و نقل: در تیراژ بالای تولید، بخث حمل و نقل بسیار مهم خواهد بود. در نظر بگیرید برای حمل و نقل محصولات باید با یک شرکت خاص همکاری کنید یا تیم خودتان این امر را در دستور کار قرار خواهید داد؟
_ فهرست موجودی: انبارداری را فراموش نکنید. مکانی را برای ذخیره و انبار کردن محصولات تان در نظر بگیرید. در تمامی روزها باید موجودی انبار را چک کنید تا بیش از حد تولید نکنید و یا اینکه با عدم تولید مواجه نشوید.

اصغر عبدلی
اصغر عبدلی

عوامل مالی

داده ‌های مالی همیشه در انتهای طرح تجاری قرار دارند، اما این بدان معنا نیست که مهم ‌تر از مطالب پیشین مانند مفهوم کسب و کار و تیم مدیریت است. در اولین گام، جنبه‌ های کلیدی طرح مالی خود را برجسته کنید. توصیه می شود به صورت ایده‌آل یک نمودار بسازید که هزینه‌ها و سودآوری‌ های شما را  مشخص نماید. اگر مدل کسب و کار شما نیاز به توضیح بیشتری دارد، پس این مدل چیزی است که می ‌توانید روی آن سرمایه‌گذاری کنید. سطح جزئیات مورد نیاز در برنامه مالی شما به مخاطبان و اهداف تان بستگی دارد، اما به طور معمول سه دیدگاه اصلی در مورد مالی وجود دارد: صورت سود و زیان، ترازنامه و جریان وجه نقدی.
صورت سود و زیان
در بحث مالی به سود و زیان توجهی ویژه کنید تا غافلگیر نشوید و کسب و کار تان با ورشکستگی مواجه نشود. صورت سود و زیان شما به گونه‌ ای باید طراحی شود که در یک بازه زمانی معین، به منابع، هزینه‌ ها و درآمد شما اشاره کند. با استفاده از آن دو قطعه اطلاعات، می‌ توان سود یا ضرر کسب و کارتان را در طی آن زمان محاسبه کرد. اگر هنوز شغل خود را راه‌ اندازی نکرده‌ اید، می‌ توانید پیش‌بینی همان اطلاعات را جمع کنید.
ترازنامه
ترازنامه را می بایست در تمامی سال های فعالیت مورد توجه قرار داد. ترازنامه شما نگاهی به میزان ارزش سهام تان در تجارت دارد. به این نکته توجه کنید که از یک طرف، شما کلیه دارایی‌های تجاری خود و از طرف دیگر تمام بدهی‌های خود  را فهرست وار، می آورید. این یک تصویر فوری از حقوق صاحبان سهام تجاری شما را ارائه می‌ دهد، که به صورت زیر محاسبه خواهد شد: بدهی، دارایی، حقوق صاحبان سهم.
جریان وجه نقدی
توصیه کارشناسان هلدینگ نگاه آریایی اسن است که جریان وجه نقدی را به صورت ویژه مورد توجه قرار دهید. صورت جریان نقدی شما با صورت درآمد شما مشابه است و یک تفاوت مهم دارد: هنگام جمع ‌آوری درآمدها و زمان پرداخت هزینه‌ها، این حساب را در نظر می‌گیرد. وقتی جریان ورودی وجه نقد بیشتر از جریان خروجی وجه نقد شما است، جریان وجه نقد شما مثبت است. وقتی سناریوی مخالف، جریان وجه شما منفی است. در حالت ایده ‌آل، صورت جریان نقدی به شما کمک می‌کند تا ببینید پول کم است یا مازاد است. به ویژه می‌ توان پیش‌ بینی صورت جریان نقدی خود را برای شناسایی شکاف‌ ها یا جریان نقدی منفی و تنظیم عملکردها در صورت لزوم مفید دانست.


ضمیمه

ضمیمه می تواند برای بسیاری از افراد و بالاخص برای سرمایه گذاران بسیار جذاب باشد. تلاش کنی تا ضمیمه بیزینس پلن را به نحوی آماده کنید تا جذاب و جالب توجه باشد. سعی کنید با یک گرافیست نیز مشورت کنید. خالی از لطف نیست که گرافیست های شرکت در این مورد به شما مشاوره دهند. برای طرح تجاری، ضمیمه به هیچ وجه یک فصل موردنیاز نیست، اما مکان مفیدی برای چسباندن اطلاعات مهم است که احساس می ‌شود بیش از حد طولانی یا بیش از حد غیرضروری هستند. اگر حق ثبت اختراع یا تصویرهای مربوط به محصول خود را دارید، این قسمت بیزینس پلن آماده بهترین مکان برای درج اطلاعات است. در ضمیمه معمولاً موارد زیر درج می‌شوند: رزومه ‌های مدیران، توضیحات اضافی از محصولات و خدمات، موافقت ‌نامه‌های حقوقی، نمودارهای سازمانی، نمونه ‌هایی از وثیقه بازاریابی و تبلیغات، عکس از امکانات، محصولات و غیره، تهیه نسخه پشتیبان از تحقیقات بازار یا تجزیه و تحلیل رقابتی، اسناد یا پیش ‌بینی ‌های مالی اضافی.

اصغر عبدلی

اصغر عبدلی
سخن پایانی

در انتهای این مقاله به یک نکته مهم توجه خواهیم کرد و این است که آخرین عنصر کلیدی که سرمایه‌گذاران می‌ خواهند در خلاصه ‌نویسی ‌های اجرایی ببینند، پیشرفتی است که تاکنون شما به آن دست ‌یافته‌اید و همچنین نقاط عطفی است که قصد دارید در آینده به آن برسید. اگر بتوانید نشان دهید که مشتریان بالقوه شما علاقه‌ مند به برقراری ارتباط با شما یا خرید محصول و یا خدمات شما هستند، این امر برای برجسته کردن آن بسیار عالی است. اگر شما نمونه یک بیزینس پلن داخلی دارید که صرفاً یک راهنمای راهبردی برای شرکت شماست، می‌توانید به میزان قابل ‌توجهی خلاصه‌ نویسی‌ های اجرایی خود را مختصر و کوتاه کنید. در این صورت شما می ‌توانید جزئیات مربوط به تیم مدیریت، الزامات بودجه و نقطه عطف را جمع ‌آوری کرده و یک خلاصه ‌نویسی کلی در مورد تمام آن ‌ها بنویسید و از یک استراتژی مفید برای انجام این کار استفاده کنید تا اطمینان حاصل شود که تمام اعضای تیم در این خلاصه ‌نویسی گنجانده شده‌اند. هلدینگ نگاه آریایی در خدمت شما ست تا بهترین خدمات را در زمینه مشاوره کسب و کار و دیجیتال مارکتینگ ارائه خواهد کرد.

یکی از اساسی ترین نکاتی را که می بایست در این روز ها از قرن حاضر به آن توجه داشت این است که به روح خویش نظری دیگر انداخته شود و آن را دریابیم زیرا که نیازمند توجه است و پالایش. یکی از مواردی که خواهد توانست کمک شایان توجهی کند به تمامی افراد تا بتوانند خویشتن را رها کنند از آشفته بازار کنونی این است که پناه برد به طبیعت. طبیعت را نمی توان به دست آورد در این زمانه. پس می توان با خرید گیاه آپارتمانی در اصفهان به آنچه نیاز است دست پیدا نمود. نکته را بدانید که خرید گل آپارتمانی در اصفهان راهی ست برای شما تا بتوانید روح خویش را به آسایش و آرامش، نزدیک تر نمائید. نباید فراموش کرد که برگزیدن بهترین فروشگاه گل و گیاه آپارتمانی در اصفهان بسبار اهمیت خواهد داشت. بازار گل و گیاه آپارتمانی در اصفهان را می توان در دنیای وب پیدا کرد به سادگی. فقط بایست دقت داشت و اعتماد نمود به این بازار فروش گل و گیاه در اصفهان تا بهترین ها را به کف آورید. ارسطو و دیگر فلاسفه را از یاد می بریم تا بتوانیم ذهن خویش را اندکی آرامش هدیه دهیم به خوبی. رنج یعنی خورشید. رنج یعنی امکان. رنج یعنی فلسفه. پس برویم به سراغ بهترین هایی که می توان به آن دست یازید. نباید ترسید دیگر از آل. ترسی از غول و هل و سل نیز دیگر در میان نخواهد بود. با اندکی تفحص می توان بهترین فروشگاه آنلاین گل ارزان در اصفهان را یافت. تفسیر و تعبیر را از یاد باید برد تا درآمد به دنیایی بی درد.

کسب اطلاعات در مورد پشم سنگ فله ای می تواند در خرید این ماده به شما کمک کند. به طور حتم تقاضا برای تهیه و خرید پشم سنگ تخته ای از سایر محصولات بیشتر خواهد بود. دیگر محصولی که عاملیت فروش آن را در دست داریم، پشم سنگ ورقه ای می باشد. شک نداشته باشید که کاربرد پشم سنگ گلخانه بسیار مهم و حائز اهمیت است. اما آیا تا به حال به آن فرک بوده اید که از خواص پشم سنگ ضد رطوبت سر در بیاورید. لازم است بگوییم در دنیای امروز، پشم سنگ هیدروپونیک نیز به شدت کاربردی و کارگشا می باشد. در آخر به شما می گوییم که پشم سنگ کشاورزی را می توانید با قیمت مناسب از ما ابتیاع نمایید. شرکت آرین عایق در خدمت تمام مشتریان عزیز از سراسر کشور می باشد.