advertise
  • info اصفهان - سیتی سنتر سپاهان شهر - طبقه ۳ - جنب روابط عمومی - دفتر نگاه کویر

بیزینس پلن بازاریابی

در مورد بیزینس پلن بازاریابی بیشتر بدانیم

تمامی مشاغلی که در دنیای امروز در بازار مشغول به ارائه محصول و یا خدمات هستند می بایست نقشه و برنامه ای داشته باشند که بتوان به آینده شان امیدوار بود. بازاریابی به عنوان یکی از خاص ترین و پرهیاهوترین مشاغلی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم نیز از این قاعده مستثنی نیست و به یک طرح و نقشه کلی نیاز دارد تا بتوان بیان کرد که آینده ای روشن را پیش روی فعالین این حوزه ترسیم خواهد کرد. باید این نکته را بدانید که بیزینس پلن بازاریابی به صورت اصولی بر اساس تحلیل های بازار آماده می شود. با هلدینگ نگاه آریایی همراه باشید تا در مورد بیزینس پلن بازاریابی یا طرح تجاری بازاریابی بیشتر بدانیم. در کلام ساده باید گفت که بیزینس پلن بازاریابی نشان می دهد که کسب و کار و ساز و کار یک سازمان در کدام بخش ها با گروه هدف شما تناسب دارد. بیزینس پلن بازاریابی این امکان را به شما خواهد داد تا بر اساس آن به مشخص کردن روش قیمت گذاری، تبلیغات، و فروش محصولات یا ارائه خدمات اقدام نمائید. برای اینکه با این مبحث بیشتر آشنا شوید باید بدانید که بیزینس پلن بازایابی با چهار عدد P سر و کار دارد. در دیگر مقالات نیز به این چهار P اشاره شده است. به این نکات توجه کنید: محصول (Product)، تبلیغات (Promotion)، قیمت (Price)، و مکان (Place)، اصلی ترین قسمت های بیزینس پلن بازاریابی می باشند. تلاش داریم تا در رابطه با این چهار P بیشتر با شما صحبت کنیم. این موارد بدین شرح هستند:

اصغر عبدلی

اصغر عبدلی

- محصول: این مورد که از مهمترین موارد به شمار می رود شامل نام برند، محصولات یا خدمات، کیفیت، گارانتی و ... می گردد.
- تبلیغات: تبلیغات نیز به نوبه خود دارای اهمیت فراوانی در این زمینه است. برای تشریح این مورد می توان به انواع روش های بازاریابی مانند بودجه بازاریابی، ارتقاء فروش، روابط عمومی، و ... اشاره داشت.
- قیمت: قیمت گذاری و تعیین ارش کالا و خدمات را باید به نح.ی برنامه ریزی کرد تا مانع رشد سازمان نشود. این بخش از بیزینس پلن بازاریابی به طرح ریزی قیمت گذاری محصول یا خدمات سازمان اشاره دارد. مواردی مانند قیمت خرده فروشی، قیمت عمده فروشی، استراتژی قیمت گذاری، و ... در این قسمت جای می گیرد.
- مکان: این بخش از بیزینس پلن بازاریابی یا طرح تجاری نیز به برنامه ‌ریزی خدمات توزیع و تحویل محصول یا ارائه خدمات به مشتری شامل تدارکات، انبارداری، حمل ‌و نقل اشاره می کند. این موراد می تواند برای نگاه داشتن مشتری به صورت مستمر بسیار اثربخش باشد.


نمونه های بیزینس پلن برای شرکت ها و سازمان های مختلف

در این قسمت از مقاله برای اینکه بتوانید با بیزینس پلن بازاریابی بیشتر آشنا شوید قصد داریم تا نمونه های بیزینس پلن یا طرح تجاری برای شرکت ها و سازمان های مختلف مانند بیزینس پلن شرکت تولیدی، خدماتی، تیلیغاتی، صادرات، بازرگانی؛ رستوران، و استارتاپ را برای شما تشریح کنیم. مسلما تمامی این نمونه مشاغل در یکسری موارد مشترک هستند ولیکن می بایست برای نتیجه گرفتن به صورت کاملا حرفه ای یک بیزینس پلن جداگانه را در دستور کار قرار داد تا به درستی طرح ریزی گردد. هلدینگ نگاه آریایی تلاش دارد تا بهترین خدمات در زمینه بیزینس پلن بازاریابی، مارکتینگ، مشاوره کسب و کار، بازاریابی تلفنی، مارکتینگ پلن و ... را به کاربران خود ارائه دهد. با ما همراه باشید تا در مورد بیزینس پلن شرکت های گوناگون نکاتی را برای شما تشریح نمائیم.

اصغر عبدلی
اصغر عبدلی

بیزینس پلن شرکت خدماتی
تمامی شرکت های خدماتی که مشغول به فعالیت هستند می بایست به مانند سایر شرکت ها و سازمان ها دارای یک طرح و برنامه برای آینده خود باشند. در ارائه خدمات هیچ گونه تفاوتی وجود ندارد بلکه جنس کار که همانا خدماتی بودن شرکت است مدنظر قرار دارد. بیزینس پلن شرکت خدماتی شامل این موارد می شود:
_ خلاصه اجرایی: منظور این است به صورت کاملا خلاصه بیان کرد که این شرکت چیست و چه کاری را انجام می دهد. این طرح خلاصه سبب می شود تا مدیر سازمان بداند در چه مرحله ای قرار دارد. بیانیه مأموریت، اطلاعاتی درباره محصول یا خدمات و معرفی تیم رهبری شرکت، کارمندان و موقعیت مکانی شرکت در این بخش از بیزینس پلن جای می‌ گیرد.
_ توضیحاتی درباره شرکت: اطلاعات مربوط به شرکت می تواند در جلب اعتماد مخاطبین اثرگذار باشد.اطلاعات مربوط به شرکت را بسط، و با جزئیات شرح داده تا کاربران بتوانند درک کنند شرکت مربوطه به چه نحو فعالیت می نماید.
_ تحلیل بازار: برا اینکه بتوان بر رقبا فائق آمد باید بتوان تحلیل درستی از بازار داشت. تحلیل رقبا و یافتن نقاط ضعف و قوت آنها، رقبای موفق شرکت مذکور عموما چه نوع فعالیت هایی را انجام می دهند تا به موفقیت دست یابند. مشخص کردن اینکه به چه صورت می توان سرویس های مورد نیاز کاربران را به ایشان ارائه داد.
_ معرفی ساختار سازمان و مدیریت: این بخش از بیزینس پلن شرکت خدماتی نیز باید در دستور کار قرار گیرد.
_ معرفی خدمات: در این بخش خدماتی را که ارائه می شود، می بایست به خوبی توصیف گردد. معرفی خدمات به راحتی توسط مدیر سازمان صورت خواهد گرفت. می بایست توضیح داد که خدمات شرکت مذکور چگونه به نفع مشتریان عمل خواهد نمود.
_ بازاریابی و فروش: بازاریابی و مارکتینگ از مهمترین مواردی ست که در تجارت باید به آن توجه داشت و یک برنامه ریزی دقیق برای آن ارائه داد.
_ بودجه بندی: تمامی شرکت های خدماتی که توانسته اند به موفقیت دست یابند دارای بودجه بندی مشخص هستند. بودجه بندی صحیح کمک می کند تا مدیر سازمان بداند در آینده چگونه عمل نماید.
_ پیش ‌بینی ‌های مالی: مسلما با توجه به پیش بینی ها و نیاز های مالی برای شرکت می توان امیدوار بود که با کمترین درصد خطا شروع به فعالیت جدید کرد.


بیزینس پلن شرکت تبلیغاتی
شرکت های تبلیغاتی امروزه با فعالیت گسترده ای که در این زمینه انجام داده اند توانسته اند به خوبی جایگاه خود را تثبیت نمایند و تمامی مشاغل برای پیشبرد امور خود به اینگونه شرکت ها نیاز پیدا می کنند. برای آنکه بتوان در این کسب و کار موفق بود باید بیزینس پلن دقیق را با این موارد در دست داشت:
_ خلاصه اجرایی: معرفی دقیق از شرکت خدماتی را در این بخش لحاظ کنید. در این قسمت از بیزینس پلن شرکت تبلیغاتی باید به معرفی شرکت، مدیریت، مشتریان، اهداف تجاری پرداخته شود.
_ تاریخچه شرکت: این قسمت به مانند یک روایت کوتاه از آنچه گذشته است می باشد. معرفی صاحب شرکت، دلیل راه‌اندازی، نحوه شروع کار، هزینه‌ های راه‌ اندازی را باید به خوبی انجام داد.
_ محصولات: معرفی محصولات سبب می شود تا کاربران با شما بیشتر آشنا شوند. یکی از مهمترین قسمت های بیزینس پلن یا طرح تجاری شرکت تبلیغاتی، معرفی تمام محصولات و خدمات ارائه شده توسط شرکت می باشد.
_ تحلیل بازار: حتما باید بخش تحلیل بازار که شامل روند بازار، شناسایی مشتریان، اهداف تجاری، و قیمت‌ گذاری محصولات یا خدمات را در دستور کار قرار داد. تحلیل درست بازار می تواند متضمن موفقیت یک مدیر سازمان باشد.
_ استراتژی: اینکه چه برنامه ای در ذهن دارید را باید در این بخش وارد کنید. تجزیه و تحلیل رقابتی، استراتژی فروش، فروش ماهانه، فروش سالانه، پیش‌ بینی فروش.
_ کارکنان: اطلاعاتی در مورد کارکنان را بایستی به عنوان شناخت بیشتر سازمان لحاظ نمود. مشخص کردن تعداد کارکنان شرکت، و میزان حقوق و دستمزد کارکنان، جزئی از بیزینس پلن شرکت تیلیغاتی می باشد.
_ برنامه مالی: این بخش شامل پیش ‌بینی سود و زیان، سود ماهانه، سود سالانه، سود خالص ماهانه، سود خالص سالانه، جریان نقدی پیش ‌بینی شده و ... خواهد بود.

اصغر عبدلی

اصغر عبدلی

بیزینس پلن شرکت تولیدی
شرکت های تولیدی با توجه به نوع خدمات و محصولاتی که ارائه می دهند نیاز به یک بیزینس پلن اختصاصی دارند. برای اینکه بتوانیم یک طرح و بیزینس پلن یا طرح تجاری کارآ را به مدیران اینگونه شرکت ها ارائه دهیم به این موارد نیاز داریم:

_ عنوان طرح: برای پلن خود یک عنوان مشخص انتخاب کنید. عنوان طرح با توجه به جنس کار شرکت تولید و برند سازمان مشخص می گردد.
_ معرفی و فهرست مطالب طرح: این بخش برای آشنایی با بیزینس پلن طراحی می شود و می تواند دید مدیر سازمان را وسعت بخشد.
_ خلاصه مدیریتی: در این قسمت می بایست به اصولی ترین و اساسی ترین موارد مدیریتی اشاره نمائید.توجه داشته باشید که در این قسمت از بیزینس پلن، فرصت و استراتژی، بازار هدف، توصیف زمینه کسب‎ و کار و اصل موضوع، مزیت‌های رقابتی و سوددهی به شکل خلاصه بیان می گردد.
_ چشم‌ انداز: یک چشم انداز روشن می تواند تعیین کد پروژه به سرانجام خواهد رسید یا خیر. ارائه تصویر روشن و شفافی از آینده کسب‌ و ‌کار برای مدیران تا بتوانند چشم انداز را به خوبی ببینند.
_ مأموریت: مشخص کنید که با راه اندازی این کسب و کار در واقع چه مأموریتی را انجام خواهید داد. این قسمت از بیزینس پلن یا طرح تجاری شامل چرایی وجود کسب و کار و تعهداتی که در قبال ذی ‌نفعان دارد، می شود.
_ اهداف: پیشرفت ها و راه هایی که کسب و کار طی می کند تا به موفقیت برسد در این قسمت خواهد آمد. در واقع اهداف کلی شامل هدف بازاریابی، هدف تولید، هدف نیروی انسانی، هدف مالی و... است. 
_ استراتژی طرح: تمامی تمهیدات، نقاط صعف و قوت، تهدیدات و ... را باید در این بخش آورد.
_ برنامه‌ ها: برنامه هایی که در ذهن دارید را باید به درستی و یک به یک بر روی کاغذ بیاورید. این قسمت از بیزینس پلن شامل برنامه ‌های بازاریابی، برنامه‌ های عملیاتی و تولید و برنامه نیروی انسانی می گردد.
_ برنامه مالی: مسلما بخش ممالی از مهم ترین و اصلی ترین مواردی ست که باید به آن به طور ویژه توجه گردد. این بخش شامل ترازنامه، حساب عملکرد سود و زیان، و ... خواهد بود.


بیزینس پلن شرکت صادراتی
صادرات و واردات در دنیای امروز به نحوی غیرقابل باور دچار رشد شده است وبسیاری افراد در گی راه اندازی و گسترش شرکت های صادرات و واردات هستند. مواردی که می بایست برای بیزینس پلن شرکت صادراتی به آن ها دقت داشت از این قرار است:
_ خلاصه اجرایی: به مانند سایر موارد گفته شده، این مرود نیز با خلاصه اجرایی آغاز می گردد. اولین قسمت از بیزینس پلن شرکت صادراتی که خلاصه اجرایی نام دارد شامل راه‌ حل ‌ها، بررسی بازار، رقبا و مزیت ‌های رقابتی شرکت مذکور می باشد.
_ انتظارات: اینکه چه انتظاراتی در ذهن دارید را باید در این قسمت بگنجانید. باید در نظر داشت که پیشبینی‌ ها، نکات برجسته مالی، بودجه مورد نیاز کدام موارد هستند.
_ بیان مشکل و ارائه راه‌ حل: اینکه بدانیم با چه مشکلاتی مواجه هستیم می تواند بسیار اهمیت داشته باشد. این بخش از بیزینس پلن شرکت صادراتی را می توان با نگاه دقیق به خواسته های مدیران بیان کرد.
_ بازار هدف: مشخص کردن اندازه و بخش ‌های مختلف بازار را در دستور کار قرار دهید.
_ رقبا: رقبا می توانند سبب پیشرفت یک کسب و کار شوند! باید آن ها را بررسی کرد. حتما به گزینه ‌های فعلی بازار، مزایای شرکت مذکور دقت نمائید.
_ کلید های موفقیت: ارائه مواردی که در بلند مدت به سودآوری شرکت کمک می‌ کند را باید به خوبی مشخص نمود.
_ اجرا: برنامه بازاریابی، برنامه فروش، و ساید موارد از این دست را می بایست با دقت مشخص نمود.
_ معرفی شرکت: به صورت دقیق مشخص کنید که شرکت به چه نحو شروع به کار کرده و از چه افرادی تشکیل شده است.
_ برنامه مالی: پیش‌بینی، می بایست درآمد ماهانه، هزینه‌های ماهانه، سود خالص بر اساس سال، تامین مالی، ترازنامه پیش‌بینی شده و صورت جریان نقدی پیش‌بینی شده را مشخص نمود.

اصغر عبدلی
اصغر عبدلی

بیزینس پلن شرکت بازرگانی
بیزینس پلن شرکت بازرگانی و شرکت صادراتی از بسیاری جهات به هم شبیه می باشد. برای استارت بیزینس پلن شرکت بازرگانی باید به این موارد دقت کرد:
_ مقدمه و معرفی شرکت: اولین مرحله در بیزینس پلن شرکت بازرگانی بخش معرفی دقیق شرکت می باشد. معرفی را به صورت دقیق انجام دهید تا نکته ای از قلم نیفتد.
_ خدمات: خدمات را باید از ابتدا به درستی در ذهن دسته بندی نمود. خدماتی که این شرکت ارائه خواهد داد را باید به درستی تقسیم بندی نمود.
_ بازار هدف: این مورد از مهم ترین مواردی ست که به شما کمک شایان توجهی خواهد نمود. باید در نظر داشت که این شرکت قرار است چه محصولاتی را وارد و چه محصولاتی را صادر کند.
_ ساختار مالی: باید به این نکته مهم دقت نمود که چه بودجه‌ ای باید در نظر گرفته شود. تأمین منابع مالی را بایستی به صورت دقیق در این بخش بیاورید.
_ بیانیه مأموریت شرکت: شرکت بازرگانی مذکور مسلما باید دارای یک بیانیه برای کارهایی که قصد انجامش را دارد داشته باشد.
_ بررسی عوامل موفقیت شرکت: عواملی که از نظر مدیر سازمان سبب ساز موفقیت وی خواهد بود در این قسمت باید آورده شود. مزیت های رقابتی، نقاط قوت و ضعف شرکت بایستی مشخص گردد.


بیزینس پلن رستوران

یکی از تصورات اشتباه در مورد بیزینس پلن این است که برخی بر این باور هستند که تنها شرکت ها نیاز به بیزینس پلن یا طرح تجاری دارند در صورتی که تمامی کسب و کار های خدماتی و فروشگاهی به این مهم نیاز خواهند داشت. کسب و کار ها برای هدفمند شدن نیاز به بیزینس پلن دارند. در اینجا تلاش داریم تا بخش های مختلف بیزینس پلن رستوران را بررسی کنیم:
_ هدف و مفهوم: به ظاهر امری ساده است که مفهوم رستوران داری را بیان کرد ولیکن باید به صورت دقیق به این امر مبادرت ورزید. توصیف مفهوم رستوران، جزئیات مربوط به غذایی که سرو خواهد شد یک به یک بیان شود.
_ منوی نمونه: می بایست یک منوی صوری را برای رستوران تنظیم نمود.
_ خدمات: ممکن است خدمات یک رستورانن با دیگر رستوران ها بسیار تفاوت داشته باشد. پس به این امر توجه کنید. باید در نظر داشت که رستوران مذکور چه خدماتی ارائه می‌دهد و چه طرحی برای منحصر به‌ فرد کردن آن می توان اجرا کرد.
_ تیم مدیریتی: مشخص کنید چه افرادی در رأس امورد قرار دارند. مشخص کردن تیم مدیریتی رستوران یکی از اصلی ترین قسمت های بیزینس پلن رستوران می باشد.
_ بازار هدف: مشخص کردن گروه هدف رستوران برای پیشرد امور بسیار اهمیت دارد.
_ مکان قرار گرفتن رستوران: اینکه رستوران مذکور در کدام منطقه از شهر قرار خواهد گرفت از مواردی ست که باید به آن توجه نمود.
_ بررسی بازار: این بررسی می تواند مشخص کند راه اندازی رستوران به چه صورت باید انجام گیرد.
_ بازاریابی و تبلیغات: بازاریابی و مارکتینگ از مهم ترین موارد یک بیزینس پلن محسوب می شود. تبلیغات باید با توجه به نیاز مشتریان صورت پذیردد و برای انجام آن نیاز به برنامه هست.
_ متخصصان و مشاوران: در اختیار گرفتن مشاوران و متخصصان خبره برای راه اندازی یا گسترش رستوران باید در دستور کار قرار گیرد.
_ ساختار کسب و کار: در این بخش باید عنوان شود که چه ساختاری ایجاده شده و دلیل چنین تصمیمی چیست.
_ منابع مالی: پیش ‌بینی سود و زیان در یک بازه زمانی مشخص، تجریه و تحلیل درآمد، بودجه مورد نیاز به عنوان سرمایه اولیه از اصلی ترین موارد بیزینس پلن (طرح تجاری) رستوران به شمار می رود.

اصغر عبدلی

اصغر عبدلی

بیزینس پلن استارتاپ

راه اندازی انواع استارتاپ در دهه گذشته در کشور بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. استارتاپ ها برای جوانان بسیار جذاب هستند. استارتاپ ها عموما دورنمای بسیار جذابی دارند ولیکن چنانچه به درستی برانامه ریزی نشود مطمئنا خسارات مالی و روحی فراوانی را به صاحبان این کسب و کار ها وارد خواهند آورد. بیزینس پلن استارتاپ ها بدین شرح می باشد:
_ خلاصه اجرایی: ابتدا برای استارتاپ یکسری موراد به عنوان موارد اجرایی باید در نظر داشت. این موراد بالاخص در راه اندازی استارتاپ بسیار اهمیت دارد.
_ توضیحات شرکت: استارتاپ های را می بایست به درستی مورد بررسی قرار داد و توضیحات اجمالی را ارائه نمود. توضیحاتی در رابطه با اینکه استارتاپ مذکور چه نوع فعالیتی را در دستور کار قرار خواهد داد از ابتدایی ترین موراد بیزینس پلن می باشد.
_ محصولات و خدمات: این بخش سبب می شود تا راه اندازان گسب و کار استارتاپی به امور ارائه شونده اشراف پیدا کنند. مسلما باید مشخص شود استارتاپ مذکور چه محصولات یا خدماتی را تولید یا به بازار عرضه می کند.
_ برنامه بازاریابی: بازاریابی یا مارکتینگ از اساسی ترین موارد مربوط به راه اندازی استارتاپ به شمار می رود.
_ برنامه عملیاتی: راه های انجام کارها و رسیدن به هدف نهایی را باید در بیزینس پلن (طرح تجاری) استارتاپ مشخص نمود.
_ معرفی سازمان و مدیریت: مدیران اجزایی، بازاریابان حضوری، بازاریابان تلفنی، عوامل فنی و ... را باید به درستی مشخص کرد.
_ هزینه ‌های راه ‌اندازی و توسعه: مدیران استارتاپ باید بدانند چه میزان باید هزینه کنند تا به اهداف شان دست یابند.
_ برنامه مالی: باید با دید کاملا باز نسبت به طرح ریزی مالی اقدام نمود.


بیزینس پلن یک صفحه ای

در رابطه با بیزینس پلن یک صفحه ای می توان اینگونه بیان کرد که این نمونه پلن در پاره ای اوقات مورد استفاده قرار می گیرد که می بایست به صورت کاملا اختصاری، بیزینس پلن برای یک شرکت به رشته تحریر درآید. بیزینس پلن یک صفحه ای به مدیران سازمان ها کمک می کند تا ایشان بتوانند مخاطبان خود را در کمترین زمان ممکن با کسب و کار خود آشنا کنند. کنجکاو شدن و راغب شدن مشتریان از این راه امکانپذیرتر خواهد بود. برای بیزینس پلن یک صفحه ای باید به این موارد دقت کرد:
_ چشم‌ انداز: دورنمایی که از شرکت یا سازمان وجود دارد را باید در این بخش آورد. باید در نظر داشت که چشم انداز و دورنمای شرکت را به خوبی در بیزینس پلن یک صفحه ای جای داد.
_ مأموریت: اینکه شرکت مذکور قصد دارد در بازار چه مأموریتی را انجام دهد حتما باید در بیزینس پلن (طرح تجاری) گنجانده شود.
_ اهداف: ذکر کردن اهداف یک شرکت در بیزینس پلن یک صفحه ای، امری ست بدیهی و مهم که باید به آن توجه کرد.
_ استراتژی: استراتژی که در ذهن وجود دارد را باید به روی کاغذ آورد.بیان استراتژی از اصلی ترین موارد بیزینس پلن می باشد.
_ برنامه‌ های کاری: در این بخش می بایست به برنامه های ذهنی توجه ویژه ای کرد. باید در نظر داشت که مشخص کردن برنامه کاری هر شرکت بسیار اهمیت خواهد داشت.

اصغر عبدلی

اصغر عبدلی
سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا در مورد بیزینس پلن بازاریابی با شما عزیزان سخن بگودیم. ابتدا به مواردی اشاره کردیم تا در مورد بیزینس پلن (طرح تجاری) بیشتر بدانید و سپس به تشریح موارد مهم در بیزینس پلن شرکت ها پرداختیم. هلدینگ نگاه آریایی به شما عزیزان پیشنهاد می کند برای نوشتن بیزینس پلن با تیم کارشناسی این شرکت وارد گفتگو شوید تا اطمینان خاطر داشته باشید یک طرح تجاری کاملا حرفه ای را در اختیار داشته باشید. هلدینگ نگاه آریایی به مدیریت اصغر عبدلی توانسته است بهترین خدمات را در مورد مارکتینگ، مشاوره کسب و کار، بازاریابی تلفنی، مارکتینگ پلن و ... را به کاربران خود ارائه دهد.