advertise
  • info اصفهان - سیتی سنتر سپاهان شهر - طبقه ۳ - جنب روابط عمومی - دفتر نگاه کویر

دلایل مهم بودن بازاریابی

بازاریابی را می توان یکی از ملزومات در قرن پر تالاطم حاضر دانست. در تعریفی کوتاه، بازاریابی به فعالیت‌ هایی گفته می‌شود که سازمان برای پیشبرد خرید و فروش محصولات یا خدمات به کار می‌گیرد و شامل فرایندهایی مانند تبلیغات، خرید، تحویل محصول به مشتری و … است. بازاریابی در دنیای کنونی از اهمیت ویژه برخوردار شده است. بنابراین بازاریابی شامل تمامی فعالیت‌ هایی است که سازمان برای تبلیغ و فروش محصولات و خدمات به مصرف‌کنندگان ارائه می‌ دهد که برای سازمان ها دارای اهمیت خاصی ست. در نگاه کلی می توان بیان کرد که بازاریابی در میان ترکیبی از چهار مورد مهم محصول (کالا یا سرویسی که ارائه می‌ شود)، قیمت (مبلغی که برای فروش در نظر گرفته می‌شود)، مکان (محل توزیع محصول یا سرویس) و تبلیغات (حربه ‌های ایجاد ارتباطات تجاری با مشتریان) خواهد ایستاد. بازاریابی در اصل در تلاش است که با در نظر گرفتن کالاها و خدمات خود مشتریان ایده آل را شناسایی کند و توجه مشتریان را به محصولات و خدمات در دسترس خود جلب کند. اهمیت بازاریابی به اندازه ای ست که بسیاری از کارشناسان تلاش داشته اند در این رابطه سخن بگویند. با تیم نگاه آریایی همراه باشید تا دلایل مهم بودن بازاریابی را بدانید.

اصغر عبدلی

انتقال و مبادله کالا به وسیله بازاریابی
بازاریابی یکی از مواردی ست که به خوبی می تواند در انتقال، مبادله، و حرکت کالا در بازار کمک شایان توجهی کند. کالاها و خدمات از طریق واسطه های گوناگون، مانند خرده فروشان و عمده فروشان، به دست مشتریان می رسند. برنامه بازاریابی این ارتباط را فراهم می آورد و از این رو هم برای تولید کنندگان مفید است و هم برای مشتریان. تحرک کالا در بازار برای پیشرفت اقتصاد یک کشور بسیار حائز اهمیت است.
بالا رفتن استانداردهای جامعه به وسیله بازاریابی
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بازاریابی در صدر تمام عوامل تأثیر گذار بر استانداردهای زندگی جامعه، قرار می گیرد. بازاریابی از طریق در دسترس قرار دادن محصولات و خدمات برای مشتریان و عرضه آنها تحت شرایط مختلف و با قیمت معقول، بر سبک زندگی آنها اثر می گذارد. بازاریابی از منظری خاص می تواند متضمن پایداری یک کسب و کار در بازار شود. جامعه از سه سطح اجتماعی تشکیل می شود و غنی، متوسط و فقیر را پوشش می دهد. هرآن چیزی که این سه گروه مصرف می کنند توسط بازاریابی و اصول و رویه های آن، ابتدا شناسایی، طبقه بندی و سپس به ایشان عرضه خواهد شد. بازاریابی از طرق مختلف می تواند به کیفیت زندگی در یک جامعه کمک کند و مورد توجه قرار گیرد. شناخت بازار و نیازمندی های بازار های هدف تحت عنوان تحلیل بازار به عنوان بخشی مهم از فعالیت های بازاریابی صورت می گیرد، که خود به نوعی سنگ بنای تصمیم گیری ها به منظور تهیه و تدوین استراتژی ها و تکنیک های بازاریابی است. بازارسنجی و توان تحلیل بازار می بایست رد دستور کار مدیران سازمان ها قرار گیرد. جالب اینجاست که امروزه حتی دانشگاه ها نیز برای توسعه برند خود از فعالیت های بازاریابی به نوعی نامحسوس بهره می برند.
اشتغال زایی به وسیله بازاریابی

اشتغال زایی در کشور ما می تواند بسیار حائز اهمیت باشد. بازاریابی را می توان یک شغل جوان پسند دانشت که مخاتطبان خاص خود را دارد. فعالیت های مختلف بازاریابی به نوبه خود سهمی در کسب درآمد افراد یک جامعه دارند. از متخصصین کامپیوتر گرفته تا طراحان صنعتی و گرافیست و مهندسین فروش و تولید کنندگان محتوا و عکاسان صنعت و ... همگی به نوعی در چرخه بازاریابی به منظور پیشبرد کسب وکارها تعریف می شوند و می توانند در این دسته جای بگیرند.
ایده پردازی در بازاریابی

ایده پردازی در تمامی جهات می تواند موجبات پیشرفت را فراهم آورد. باید توجه داشت که ایده پردازی در بازریابی می تواند بسیار کمک کننده باشد برای بازاریابان و کارفرمایان. با افزایش رقابت در بازارها، هر روز از سهم بازار برندها کاسته می شود و متخصصین این صنعت باید بتوانند با بکار بردن روش های جذاب و خلاق سعی در نگهداشتن مشتری و جذب مخاطب بیشتر برای برندها را، در برنامه کار خود داشته باشند.


اصغر عبدلی
اصغر عبدلی

مؤلفه های بازاریابی

بازاریابی دارای فاکتورهای مختلفی ست که با توسل به آن ها می تون بیان داشت که بازاریابی حرفه ای در دستور کار قرار گرفته است یا خیر. این فاکتور ها عبارتند از:
اولین موردی که می توان به آن اشاره داشت، توجه به مشتری ست. نکته این است که مشتری در مرکز توجهات قرار دارد.
در بازاریابی می بایست منابع را به درستی تخصیص داد تا به اهداف بلند مدت سازمان دست یافت. این تخصیص منابع نیازمند تجربه است و بازاریابان حرفه ای به خوبی به این امر واقف اند.
تهیه یک برنامه مدون برای رسیدن به موفقیت و مدیریت کسب و کار.
توجه به تمامی تکنیک های روانشناختی برای کسب موفقیت روزافزون. روانشناسی می تواند به بازاریابان کمک کند تا ایشان به خوبی ارتباطی مؤثر ایجاد کنند با مخاطبان یک کسب و کار.


انواع مختلف بازاریابی

با یک جستجوی ساده در اینترنت می توان معانی و انواع بازاریابی را مشاهده نمود. به این نکه توجه کنید که هر یک از انواع بازاریابی در نهایت به دنبال جلب توجه مخاطب و شناساندن برند و محصول به آنها است اما کانال و استراتژی که هریک از آن بهره می برند سبب می شود بازاریابی، انواع مختلفی پیدا کند.
می توان اینگونه بیان کرد که با گسترش دانش و ورود رشته های دیگری همچون عصب شناسی و روانشناسی به دنیای بازاریابی حوزه های میان رشته ای فراوانی در عرصه ی بازاریابی ظهور پیدا کرده است. از این بین می توان به بازاریابی حسی (Sensory Marketing)، بازاریابی هیجانی (Emotional Marketing)، بازاریابی عصبی (Neuro Marketing) و بازاریابی سببی (Cause Marketing) اشاره کرد. این تعاریف به نوبه خود می توانند آشنا کنند انسان را با مقوله بازاریابی و آنچه در این حرفه می گذرد. در بازاریابی حسی به حواس پنجگانه افراد و تحریک آنها برای جلب توجه مخاطب توجه ویژه ای می شود و مرود توجه قرار خواهد گرفت موارد احساسی. در بازاریابی هیجانی به عواطف و تحریک احساساتی از قبیل ترس، عشق، دلسوزی و حتی تنفر، توجه می شود و سعی بر آن است که به این ترتیب افراد، احساسی را تجربه کنند که تأثیر ماندگار داشته باشد و از این طریق به نتایجی شگرف دست یافت. توجه به این موارد را باید تمامی بازاریابان در دستور کار خود قرار دهند. بازاریابی سببی از عواملی که مورد توجه مصرف کنندگان است، استفاده می کنند تا به این واسطه توجه آنها را به سوی محصول یا برند مورد نظر جلب کند، در این نوع بازاریابی عموما از امور خیرخواهانه برای جلب توجه مخاطبان استفاده می شود. یکی از جالب ترین بازاریابی ها بی شک بازاریابی عصبی ست. در بازاریابی عصبی بیشتر به ناخودآگاه افراد توجه می شود، سعی بر آن است که از طریق شاخص هایی که از طریق تحقیقات به دست می آید به صورت غیر مستقیم به ذهن مشتریان نفوذ کنند و از این طریق بر تصمیم گیری آنها اثر بگذارند.
ظهور اینترنت و تجارت الکترونیک نیز به نوبه خود تاثیر چشمگیری در حوزه بازاریابی داشته است، شما معمولا با انواع دیجیتال مارکتینگ شامل بازاریابی شبکه های اجتماعی، سئو، بازاریابی آنلاین، بازاریابی ایمیلی و بازاریابی محتوایی آشنا هستید. هر کدام از این نوع بازاریابی ها به دنبال آن هستند که از طریق بستر و ابزار خود، محتوایی را تولید کنند که برای مخاطب جذاب باشد، باعث افزایش تعامل آنها با برند شود و نهایتا در تصمیم گیری خرید آنها تأثیر گذاشته و منجر به ماندگاری برند در ذهن مشتری شود. ماندگاری برند خواسته تمامی مدیرانی ست که برندینگ را در دستور کار خود قرار داده اند.
شبکه های اجتماعی به یک عنصر لاینفک در زندگی امروز مردم تبدیل شده است. بازاریابی شبکه های اجتماعی امروزه با استقبال بی نظیری مواجه است، چرا که تغییر سبک زندگی مخاطبان سبب شده افراد بیشتر وقت خود را در شبکه های اجتماعی به سر ببرند و حضور مؤثر برندها در این بستر می تواند تضمین کننده ی موفقیت آنها باشد.
تولید و به اشتراک گذاری محتواهای رنگارنگ در قالب فیلم های کوتاه و عکس های جذاب و فریبنده از محصولات و خدمات برندها که گاهی نیز با واقعیت فاصله زیادی دارند، از طریق شبکه های اجتماعی که به نوعی با سبک زندگی امروزه ما عجین شده اند، خود گواه دیگری است بر آنکه امروزه بازاریابی جز جدا نشدنی از زندگی جوامع بشری شده است و باید به طور ویژه به بازاریابی توجه شود.
از انواع دیگر بازاریابی که بسیار جنجال برانگیز بوده و همیشه بین مفید بودن و قانونی بودن یا نبودن آن بحث است، بازاریابی شبکه ای است. بازاریابی شبکه ای شاید در ذهن بسیاری افراد تفراتی منفی را ایجاد کند. بازاریابی شبکه ای در بسیاری از کشورها از جمله ایران ممنوع است. در مورد مضرات و یا محاسن بازاریابی شبکه ای می توانید با تیم نگاه آریایی تماس حاصل کنید تا اطلاعاتی دقیق را در این زمینه به شما عزیزان منتقل کنند تا به دام افراد سودجو گرفتار نگردید.
بازاریابی چریکی
 یکی از انواع دوست داشتنی بازاریابی برای مخاطبان و خود بازاریابان محسوب می شود. این نوع بازاریابی توسط بسیاری از استارتاپ ها انجام گرفته و مورد توجه شان بوده است. خلاقیت رکن اساسی این نوع بازاریابی محسوب می شود و تلاش بر آن است که از طرق غیر منتظره توجه مخاطبان به سمت برندی جلب شود. بازاریابی چریکی از تأثیرگذاری بسیار بالایی برخوردار است و بیشترین نرخ تعامل و به اشتراک گذاری را در بین انواع دیگر بازاریابی دارد.


اصغر عبدلی

سخن پایانی

در انتهای این نوشتار متذکر می شویم که اهمیت بازاریابی در دنیای امروز به اندازه ای ست که بسیاری از اقتصادانان و افراد باتجربه در زمینه مدیریت کسب و کار بر این عقیده اند که بازاریابی و مارکتینگ می تواند ضامن بقاء و سوددهی یک سازمان عرض و طویل گردد. پس باید به بازاریابی با دیدی نو بنگریم تا بتوانید از موهبات آن بهره گیری نمائیم. البته می بایست به صورت حرفه ای وارد این عرصه شد تا نتایجی در خور را برای خود و سازمان متبوع تان رقم بزنید. تیم تخصصی نگاه آریایی با مدیریت اصغر عبدلی در خدمت شماست تا به تمامی سؤالات تان در مورد مارکتینگ و بازاریابی به درستی پاسخ دهد.

اصغر عبدلی

فرم ثبت درخواست


اصغر عبدلی اصغر عبدلی
اصغر عبدلی