advertise
  • info اصفهان - سیتی سنتر سپاهان شهر - طبقه ۳ - جنب روابط عمومی - دفتر نگاه کویر

مراحل تدوین مارکتینگ پلن

مارکتینگ پلن خوب داشته باشیم

تصور اینکه یک کسب و کار را راه اندازی نمود بدون آن که دارای طرح یا پلن باشد بسیار دور از ذهن و غیرمنطقی ست. در مورد بازاریابی بسیار سخن گفته شده است امروزه نیاز به بازاریابی در مشاغل به خوبی نمود پیدا کرده است و انواع بازاریابی تلفنی و بازاریابی حضوری در دستور کار بسیاری از صاحبان مشاغل قرار گرفته است. بازاریابی نیاز به برنامه ریزی خاص خود دارد و باید یک طرح بازاریابی یا مارکتینگ پلن در دست باشد تا بهترین نتایج را حاصل آورد. چنانچه مارکتینگ پلن وجود نداشته باشد ابدا امکانپذیر نیست که ارقام مورد نیاز برای انجام پروژه ها، استخدام کارمندان، و ... را در بودجه سالیانه تعیین تکلیف نمود. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که تمامی سازمان ها باید یک مارکتینگ پلن خوب داشته باشند تا بتوانند امیدوار باشند به نتایج مناسبی دست یابند. هلدینگ نگاه آریایی در خدمت شما عزیزان است تا مراحل تدوین مارکتینگ پلن را به استحضارتان برساند.

اصغر عبدلی

اصغر عبدلی

مراحل گردآوری مارکتینگ پلن موفق

یکی از نکاتی که باید بسیار توجه کرد این است که در ابتدای هر سال کاری، با سختگیرانه ترین حالت ممکن به بررسی استراتژی کسب و کار  بپردازید. این امر دارای اهمیت فراوانی ست. مارکتینگ پلن یا طرح و برنامه بازاریابی سالانه به شما یاری می رساند تا دقیقا در مسیر درست قرار بگیرید و اهداف تجاری تان را به خوبی محقق نمائید. نکته اینجاست که در هر نوع کسب و کاری در حال فعالیت باشید و اهدافی که در زمینه بازاریابی و مارکتینگ در سر دارید، محتمل است نیاز به تغییراتی در برنامه و پلن بازاریابی تان احساس شود. کارشناسان هلدینگ نگاه آریایی بر این باورند که مراحل تدوین مارکتینگ پلن شامل مراحلی ست که باید یک به یک اجرا شود. در این قسمت از مقاله مراحل گردآوری مارکتینگ پلن موفق را بیان خواهیم کرد. با ما همراه باشید تا دریابید به چه صورت می توان یک مارکتینگ پلن را اجرایی کرد.


تهیه گزارش بررسی وضعیت
به این نکته دقت کنید که پیش از آنکه نگارش پلان مارکتینگ خود را آغاز کنید، باید بدانید در چه وضعیتی قرار دارید. نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای شما کدام است؟ در مورد گزلرش ارزیابی چیزی شنیده اید؟ تدوین یک گزارش ارزیابی یا SWOT اولین گام در جهت ایجاد یک برنامه بازاریابی محسوب می شود که در بسیاری مواقع مهم ترین گام نیز به شمار می رود. به علاوه، باید فهمی از وضعیت موجود بازار داشته باشید. قدرت تجزیه و تحلیل اتفاقاتی که در بازر می افتد بسیار تعیین کننده است. به عنوان مثال، در قیاس با رقبای تان در چه وضعیتی دارید؟ شناخت نقاط قوت و ضعف رقبا را در دستور کار خویش قرار دهید. انجام یک ارزیابی رقیب در این مرحله می تواند به شما کمک کند. به این موضوع فکر کنید که دلیل برتری سایر محصولات موجود در بازار از محصولات شما چیست. از این گذشته همانطور که اشاره شد حتما به بررسی نقاط قوت و ضعف رقبای خود اقدام کنید. سعی کنید دریابید آن ها چه نکاتی را رعایت کرده اند و چه مواردی را از قلم انداخته اند. مزایای رقابتی خود را به خوبی بسنجید و مواردی که می تواند شما را از دیگران متمایز کند را در ذهن داشته باشید و به آن ها پر و بال دهید. در اینجاست که می توانید دریابید مخاطبان تان چه چیزی را از شما طلب می کنند.
شناخت گروه هدف
پس از اطمینان از اینکه توانسته اید بازار را به خوبی بشناسید به سراغ شناسایی گروه هدف و مخاطبان تان بپردازید. گروه هدف می تواند تضمین کننده سودآوری برای سازمان باشد. چنانچه از این گروه اطلاعات لازم را در اختیار دارید باید تلاش کنید تا به بهبود این بانک اطلاعاتی بپردازید. از ابعاد شخصیت خریداران خود اطلاعی ندارید، شِمایی کلی از آن تهیه نمایید. برای انجام آن یابد یک گزارش بازار نیز تهیه کنید. ابعاد شخصیت باید اطلاعات آماری از سن، جنسیت و درآمد را دربرگیرد. برای رسیدن به این اطلاعات می توانید به شرکت های وابسه به مخابرات مراجعه کنید و علاوه بر به دست آورن شماره های تماس، اطلاعات ضمنی را نیز از این افراد بدست آورید. البته این گزارش متغیرهای روان‌شناختی و نه صرفا آماری از قبیل اهداف و نقاط آسیب را نیز در برمی گیرد. چه مواردی مخاطبان شما را ترغیب می کند؟ محصولات و خدمات شما چه ایراداتی دارد که می‌ تواند برطرف شود تا شاید بیشتر مورد توجه مشتریان قرار گیرد؟ وقتی چنین اطلاعاتی را به نگارش درآورید، به شما کمک نموده تا به اهداف تان پی ببرید، راهه های رسیدن به آن ها را در ذهن بیاورید و نهایتا شما را به مرحله سوم هدایت خواهد کرد.
مشخص کردن اهداف Smart
مسلما بدون در اختیار داشتن یک نقشه کامل نمی توان دست به کار شد و کسب و کاری را راه اندازی و یا گسترش داد. نکته مهم آن است که بدون آگاهی و برآورد موارد گوناگون نمی توان امیدوار بود که بازدهی سرمایه را شاهد باشیم. سودآوری و بهره وری سرمایه یکی از اصلی ترین خواسته های مدیران کسب و کار است. پس از اینکه به داشتن برنامه و نقشه راه ایمان آوردید می بایست اهداف Smart را گردآوری نمائید. این اهداف عبارتند از اهداف مشخص، قابل‌ اندازه گیری، دست یافتنی، مرتبط و زمان ‌بندی شده. به نکاتی که بیان شد دقت نموده تا موفقیت را در نزدیکی خود احساس کنید. این بدین معناست که تمام اهداف شما باید مشخص و در بردارنده برنامه زمان ‌بندی باشند که شما آن ‌ها را تکمیل کنید. قبل از استارت زدن هر تاکتیک می بایست به بررسی اهداف تان اقدام کنید. سپس می توانید به نحوه آغاز کردن تاکتیک پرداخته و آن را مورد بررسی قرار دهید و برای آن برنامه ریزی دقیق نمائید.
ارزیابی تاکتیک ها
در این مرحله شما اهداف خود را بر اساس مخاطبان هدف و وضعیت فعلی خود نوشته‌ اید. اکنون باید به این مورد پی ببرید که چه تاکتیکی به شما کمک خواهد کرد تا به اهداف تان برسید. انتخاب تاکتیک یکی از موارد تعیین کننده و مهم به شمار می آید. به علاوه، چه اقدامات و مسیر های صحیحی وجود دارد که بر آن تمرکز کنید. هنگامی که به اهداف تان پی بردید، همفکری در خصوص انتخاب چند تاکتیک برای نیل به این اهداف آسان می‌شود. با این وجود، در حالی که تاکتیک‌ های خود را به رشته تحریر درآورده اید باید بودجه را نیز در ذهن داشته باشید.
نوشتن بودجه
اطلاع از میزان بودجه بی شک یکی از اصلی ترین مراحل در هر زمینه کاری ست. برای تدوین مارکتینگ پلن نیز می بایست به بودجه دقت کرد. بودجه می بایست به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد. در حالی که تکنیک ‌های خود را نوشته اید، اطمینان یابید که یک برآورد تخمینی از بودجه لازم برای آن در اختیار دارید. لازم به ذکر است که شما می توانید به این برآورد، زمان لازم برای اجرای هر تاکتیک و همچنین دارایی‌ هایی که ممکن است در این مسیر به آن ‌ها نیاز داشته باشید از قبیل فضای تبلیغاتی را اضافه کنید تا همه چیز تکمیل باشد برای اقدام بعدی. حال که دانستیم چگونه یک برنامه بازاریابی تهیه کنیم و مراحل ندوین مارکتینگ پلن را درک کردیم باید بررسی کنیم که یک پلان بازاریابی سطح بالا چه عناصری دارد و از چه فاکتورهایی تشکیل یافته است.


اصغر عبدلی
اصغر عبدلی

عناصر مارکتینگ پلن

عموما تمامی پلن هایی که در بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرد بسته به نوع کسب و کار و بازار هدف، با یکدیگر متفاوت خواهند بود. تیم هلدینگ نگاه آریایی در خدمت شما ست تا عناصر شش گانه مارکتینگ پلن را برای شما بازگو کند.


خلاصه کسب و کار
خلاصه نویسی به سان دوران کودکی باید صورت گیرد تا مهم ترین نکات را به سادگی ملاحظه کرد. در مارکتینگ پلن، خلاصه کسب و کار تان دقیقا همان چیزی ست که با آن روبرو هستید. نظام کلی که بر کسب و کار شما حاکم می باشد را به عنوان خلاصه کسب و کار خود بشناسید و به آن بپردازید. این خلاصه می ‌تواند نام شرکت، محل دفتر مرکزی شرکت، شرح ماموریت آن و به طور کلی هر آنچه با کلیت کسب ‌و‌کار تان همراستا باشد را در برگیرد.البته چنانچه موردی خاص در ذهن دارید را نیز می توانید به آن اضافه کنید. خلاصه کسب و کار در پلن مارکتینگ شما تحلیل SWOT را نیز در بر خواهد گرفت. SWOT مخفف واژه هایی ست که شامل نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت‌ و تهدید ها می باشد. در نگارش تجزیه و  تحلیل SWOT کسب‌ و ‌کار خود صبورانه عمل کنید تا به بهترین نتایج در آینده دست یابید. باید بیشتر قسمت ‌های آن را بر اساس آنچه در سایر عناصر پلن کسب‌ و‌ کار می ‌نویسید و در ادامه بدان خواهیم پرداخت، تکمیل فرمائید.
انگیزه تجاری
انگیزه تجاری سبب می شود تا شما تمامی اهدافی که در نظر دارید را طبقه بندی کنید. این اهداف را از ابتدای راه اندازی کسب و کار برای خود بازگو کنید. کارشناسان بر این باورند که می بایست مراقب باشید تا اهداف کلی شرکت که معمولا در برنامه تجاری گنجانده شده اند را در این بخش وارد نکنید. چرا که این قسمت از پلن بازاریابی شما باید پروژه‌ هایی را منعکس کند که مشخصا ناظر به بازاریابی بوده اند. همچنین باید اهداف پروژه و چگونگی اندازه‌گیری اهداف را توصیف کنید.
بازار هدف
برای دانستن شناختن گروه هدف باید یکسری اطلاعات را از طریق پژوهش در اختیار بگیرید. البته می توانید امیدوار باشید که برای آینده نیز می توانید از این پژوهش به خوبی بهره گیری کنید. شناخت بازار هدف از اساسی ترین نکات است و باید به آن توجه ویژه داشت. در مجموع، این بخش از برنامه بازاریابی به شما کمک خواهد کرد تا به توصیف صنعتی که در آن به فروش محصولات و کالاهای خود می‌ پردازید، تحلیل رقبای تان، شناخت نقاط ضعف و قوت ایشان و در نهایت تشریح ابعاد شخصیتی خریداران تان به طور کامل بپردازید.
استراتژی بازار
استراتژی بازار از اطلاعاتی که در بخشی از بازار که هدف شماست استفاده می ‌کند تا توضیح دهد شرکت شما چگونه در بازار نفوذ کند. کسب‌ و‌ کار شما به خریداران تان چه چیزی ارائه می‌کند که رقبای تان ارائه نمی‌کنند؟ در یک برنامه بازاریابی کامل، این بخش دربردارنده هفت P در بازاریابی است که در تمامی منابع به آن اشاره شده است و ما هم آن ها را برای شما برخواهیم شمرد.. این P‌ ها عبارتند از محصول، قیمت، مکان، ترفیع، مردم، پردازش و شواهد ملموس (فیزیکی) است.
بودجه
بودجه شما نشان می ‌دهد که تیم بازاریابی چه میزان پول اختصاص داده تا اهداف و انگیزه‌ های شرکت که در بالا به تک تک آن ها اشاره شد را تعقیب کند. بسته به اینکه چه میزان هزینه های فردی دارید، باید بودجه خود را دسته بندی کنید تا مشخص شود دقیقا چه میزانی از پول را صرف چه موردی کرده اید. مواردی که شامل هزینه های بازاریابی می شود را به درستی فهرست بندی کنید تا چیزی از قلم نیفتد.


اصغر عبدلی

اصغر عبدلی
سخن پایانی

با توجه به تمامی نکات بیان شده در مورد مارکتینگ پلن، در انتهای این نوشتار می توان به صورت خلاصه بیان کرد که مارکتینگ پلن مسیر موفقیت عملیات بازاریابی را روشن و از آن پشتیبانی می نماید. از دیگر سو نیز، مارکتینگ پلن برای ارزیابی مستمر فعالیت سازمان یک چهارچوب مشخص فراهم می سازد که دارای اهمیت فراوانی نیز می باشد. این برنامه سبب جلب توجه مدیران به توسعه سازمان به جای حفظ موقعیت کنونی است و می تواند آینده شرکت را در مسیری تازه قرار دهد. هلدینگ نگاه آریایی به مدیریت اصغر عبدلی به صورت تخصصی به ارائه مارکتینگ پلن، مشاوره کسب و کار، بیزینس پلن و ... می پردازد و بهترین خدمات را عرضه می نماید.