advertise
  • info اصفهان - سیتی سنتر سپاهان شهر - طبقه ۳ - جنب روابط عمومی - دفتر نگاه کویر

تکنیک های زبان بدن

ارتباط انسان ها سنگ بنای جامعه انسانی است و بدون آن هرگز فرهنگ به عنوان خصیصه جامعه انسانی پدید نمی آمد. از جانب دیگر گسترش ارتباطات الکترونیک جامعه جدید را چنان از جوامع پیشین متمایز ساخته است که برخی عصر نو را عصر ارتباطات می خوانند. برخورداری از مهارت‌های اجتماعی مناسب به افراد کمک می‌ کند تا در روابط خود اضطراب و نگرانی کم‌ تری را تجربه کنند و همچنین عملکرد بهتری در این ارتباطات داشته باشند. مهارت‌ های اجتماعی بالا موجب شکل‌ گیری شبکه حمایت اجتماعی مناسب در اطراف شما خواهد شد. به مدد حمایت شبکه اجتماعی وقتی که با چالشی مواجه شدید، قدرت سازگاری بیشتری با شرایط را خواهید داشت. اگر از فقدان مهارت‌ های اجتماعی رنج می‌برید و به دنبال راه‌ هایی برای بهبود روابط اجتماعی خود هستید می بایست در نظر داشته باشید که با استفاده از تکنیک های زبان بدن به بهترین نتایج دست یابید. زبان بدن می تواند شما را در بهبود روابط اجتماعی و کاری کمک کند. البته ابتدا باید بدانید که زبان بدن چیست و به چه کار می آید و به چه صورت می توان از این امر بهره برد. برای برقراری ارتباط بهتر با زبان بدن Body Language می توان به طریق گوناگون عمل کرد. به صورت خلاصه می توان گفت که زبان بدن یکی از ابزارهای بسیار مهم در ارتباطات روزمره و تخصصی است که به ارتباط غیر کلامی هم می اطلاق می گردد. استفاده درست از این ابزار سبب می گردد در ارتباطات خود موفق تر و بهتر عمل کنیم. این موفق تر عمل کردن می تواند راه های بسیاری را پیش روی ما قرار دهد. زبان بدن یا Body Language مجموعه ای از حالات بدن و اجزای صورت، حرکات و لحن گفتار است که مختص خود ما خواهد بود و به دور از پرده پوشی احساس یا نظر واقعی ما را ابراز خواهد کرد. ما روی قسمتی از این علائم و نشانه ها کنترل نداریم مانند زمانی که از خحالت به یک بارهه رنگ پوست مان به سرخی می گراید، اما می توانیم در مورد بخش دیگر تمرین کنیم تا روی آن تسلط پیدا کنیم. تکنیک های زبان بدن را می بایست زیر نظر اساتید و کارشناسان خبره این حوزه آموخت تا امیدوار بود به ایجاد رابطه مؤثر دست پیدا کنیم. هلدینگ نگاه آریایی توانسته است با برگزاری دوره های عمومی و خصوصی به آموزش تکنیک های زبان بدن بپردازد و اطلاعاتی مفید را به کاربران خود ارائه دهد. با ما همراه باشید تا در این رابطه بیشتر بدانید.

اصغر عبدلی

اصغر عبدلی

دلایل اهمیت استفاده از زبان بدن

زبان بدن را در چند دهه اخیر بسیار توصیه کرده اند که دریابیم و از آن بهره گیری نمائیم. زبان بدن چیست و چه مزایایی دارد؟ زبان بدن می تواند برای برقراری ارتباطات روزمره به کار گرفته شود و همچنین برای سودآوری شرکت نیز مورد بهره گیری قرار گیرد. اهمیت زبان بدن در مذاکره بر همگان روشن و مبرهن است. برای به نتیجه رسیدن مذاکرات تجاری می توان به خوبی از زبان بدن استفاده کرد. دلایل اهمیت استفاده از زبان بدن بسیار  زیاد است. تلاش ما بر این امر است تا مهم ترین دلایل را به اطلاع شما عزیزان برسانیم. ارتباطات غیر کلامی در طول زندگی انسان سهمی بسیار زیاد را به خود اختصاص داده است. این ارتباط را بسیاری از کارشناسان پر اهمیت تلقی می کنند. حتی اگر به این امر واقف نباشیم ولیکن در طول روز بسیاری از ارتباطات خود را به صورت غیر کلامی انجام می دهیم. پس برنامه ریزی خاصی را هم نداشته ایم در این موضوع. در اینجاست که اهمیت دانستن زبان بدن بسیار اهمیت می یابد. با آگاهی از زبان بدن می توان صحبت فرد مقابل را به بهترین شکل دریافت و منظور قلبی اش را دانست. احساسات درونی فرد مقابل می تواند به خوبی از طریق زبان بدن مشخص شود و فرد مقابل دریابد هر آن چیزی را که می بایست دریافت نماید. زمانی که نسبت به نشانه های زبان بدن آگاه باشیم می توانیم از آن برای بهبود روابط خود هم استفاده کنیم. از اعجاز زبان بدن غافل نشوید. به این صورت که از آن برای ایجاد جوی امن، مثبت و مطمئن بهره ببریم. در این حالت مخاطب ما هم ناخود آگاه اضطراب یا حالت تدافعی کمتری از خودش نشان خواهد داد.

راه های شناخت الگوی زبان بدن

زبان بدن می تواند برد ما را تعیین کند و مشخص کند به چه صورت می توانید فائق آئیم در مذاکرات مان. بهره گیری از زبان بدن در بسیاری مواقع می تواند یک مذاکره را به نفع ما تمام کند. پس باید به خوبی بدانیم به چه صورت از زبان بدن برای نفع بردن مان استفاده کنیم. برای اینکه به این امر فائق آئیم باید از مهارت های مختلف زبان بدن بهره ببریم. راه های شناخت الگوی زبان و اینکه زبان بدن چیست را ما در تیم تخصصی هلدینگ نگاه آریایی به اطلاع تان خواهیم رساند. ابتدا به شما توصیه می کنیم که بدانید در برابر اتفاقات و صحبت های مختلفی که با آن برخورد می کنید، صورت و بدن تان چه عکس العملی را بروز می دهد. این عکس العمل را می توان کنترل کرد تا به مقصود خود برسیم. بهره گیری از یک آینه می تواند بسیار کمک کننده باشد تا این موضوع را دریابید. باید خودمان را تماشا کنیم و بفهمیم موقع خشم، شادی، حیرت یا اضطراب چه حالتی در چهره مان پدیدار می شود. این امر می تواند سبب شود تا خود را نیز بهتر و بیشتر بشناسیم. تسلط هر چه بیشتر و بهتر بر صورت و چهره می تواند موجبات پیروزی در یک مذاکره را فراهم آورد. از طرف دیگر با تمرین در آینه متوجه می شویم آیا زمانی که خوشحال، شگفت زده یا دلسوز هستیم حس واقعی مان در چهره مان نمایان می شود یا خیر. با دانستن این موضوعات می توان دریافت که در مذاکرات چه حسی را به مخاطب القا می کنیم. جالب است بدانید برخی افراد فقط تصور می کنند که در حال لبخند زدن هستند، در حالی که مخاطب فقط یک صورت بی احساس از آنها می بیند! این موضوع بار ها و بار ها تکرار شده است در بسیاری از مواقع. شما هم امتحان کنید و ببینید آیا همان چیزی که احساس می کنید در صورت تان هم پدیدار می شود و می توانید همان حس را مشاهده کنید؟ زیرا همان طور که گاهی باید این نشانه ها را کمتر بروز بدهید گاهی هم لازم است روی آنها تأکید داشته باشید. این تپدکید می تواند مذاکرات را به نفع شما به پایان برسانند. تا اینجا دریافتید که دانستن زبان بدن Body Language به این سادگی ها هم نیست! ولیکن با تمرین می توان امیدوار بود تا به این فنون آشنایی پیدا کنید. تیم ما می تواند شما در فراگیری زبان بدن یاری کند. می توان اینگونه بیان کرد که هر گونه حرکت که از طرف شما صورت می گیرد می تواند معانی متفاوت و متعددی را به مخاطب منتقل نماید. زبان بدن مانند هر زبان دیگری دارای واژه، جمله و نقطه گذاری است و تفاوتی با سایر زبان ها ندارد. حتی شاید بتوان گفت زبان بدن کامل تین نوع زبان است زیرا که احساس را به خوبی نشان می دهد. نوعی دیگر از تمرین زبان بدن این است که به هنگام صحبت کردن با دوستان، از خود فیلم تهیه کنید تا با فراغ بال به تماشای خود نشسته و نکات منفی را به نقاط مثبت تان بدل نمائید. هر چه سریع تر این موضوع را در دستور کار خود قرار دهید. برای اینکه بتوانید پیام های شفاف و قدرتمندی به مخاطب منتقل کنید، باید زبان بدن و گفتار شما همخوانی داشته باشند. در غیر این صورت، مخاطب به صورت طبیعی و غریزی آن پیامی را دریافت می کند که شما با حالات صورت و بدن تان به او منتقل می کنید. زمانی که مهارت های زبان بدن را به درستی به کار ببریم، شخصی با اعتماد بنفس بیشتر و کاریزماتیک دیده خواهیم شد. در ادامه در مورد یکسری نکات در مورد زبان بدن با شما صحبت خواهیم کرد.

اصغر عبدلی

اصغر عبدلی

علائم صادره از طرف ما
بعد از پاسخ به این سوال که زبان بدن چیست بررسی علائم صادره از طرف ما به مخاطب یکی از مهم ترین پرسش هایی است که باید بررسی شود.  علائمی که از سوی ما به مخاطبان صادر می شود می تواند تعیین کننده این موضوع باشد که در مذاکره چه جایگاهی را در اختیار داریم. باید به شدت مراقب علامت هایی که می دهیم باشیم. علائم زبان بدن درست به اندازه حرف زدن گویا و حاوی پیام هستند. این علائم ممکن است منفی یا مثبت باشند که هر کدام تأثیر خودشان را در برداشت مخاطب از ما می گذارند. از این تأثیرات ابدا به سادگی گذر نکنید. باید به یاد داشته باشیم که برخی علامت های یکسان ممکن است در فرهنگ های مختلف معنای متفاوتی داشته باشد. به طور مثال در آغوش گرفتن دوستان در فرهنگ کشورهای آمریکای جنوبی بسیار رایج است، حتی اگر آن شخص یک آشنای معمولی باشد. در صورتی که همین کار در آسیای شرقی نوعی حمله به حریم خصوصی فرد تلقی می شود مگر اینکه از اعضای بسیار نزدیک خانواده او باشیم! ابدا جای تعجب نیست زیرا که در کشور خودمان نیز برخی از مسائل و موارد هستند که قبح آمیز می باشند ولی در سایر کشور ها ار پیش پا افتاده و عادی محسوب می شوند. برای توضیح بیشتر می توان به فرهنگ بسیار پیچیده و چند لایه کشور خودمان اشاره کنیم که بسیاری از حرکات عادی در دیگر کشور ها در فرهنگ ما ایرانیان بسیار مذموم و ناپسند است و برعکس، برخی حرکات برای ما ایرانیان بسیار عادی ست و در دیگر کشور ها نوعی بی احترامی یا تهدید به شمار می رود. برخی علائم تقریبا در تمام دنیا معنای یکسانی دارند چون مربوط به واکنش های غریزی ما هستند. به طور مثال مشت کردن دست یا رفتار تنشی دیگری در بدن، علائم آمادگی برای حمله و پرخاشگری هستند و یا لبخند زدن ر تمامی جوامع می تواند معنای یکسانی را ایجاد کمند مگر در موارد بسیار خاص.
ژست و ایجاد ارتباط
ایجاد ارتباط برای ما انسان ها بسیار مهم است زیرا که برای داشتن یک زندگی نرمال نیاز به ایجاد رابطه با سایر همنوعان مان هستیم. انسان برای جلب توجه و رساندن پیام و مفهوم، گاهی اوقات از ژست استفاده می کند تا به مخاطب خویش مفهومی را انتقال داده یا القاء کند. ژست گرفتن را باید به خوبی رعایت کنیم تا بتوانیم امیدوار باشیم به ایجاد یک رابطه خوب با دیگران. ژست و حالت کلی بدن یا همام زبان بدن و اندام هایی مثل دست، پا و سر در ایجاد ارتباط بهتر و قدرتمندتر بسیار حائز اهمیت هستند. در حقیقت، گاهی نوع و کیفیت یک رابطه با همین ژست ها تعیین می شود و می تواند کارساز باشد برای ما. توجه به ژست های بدن خصوصا برای کسانی اهمیت دارد که باید توجه مخاطبان خود را برای مدت طولانی تری حفظ کنند. مانند سخنرانان و اساتید دانشگاه. استفاده از ژست در هنگام صحبت کردن بسیار دارای اهمیت است. کارشناسان معتقدند که سخنرانان خوب در طول حرف زدن و یا معرفی، از ژست دست استفاده می کنند و می گویند ژست دست باعث می شود که شنونده اعتماد بنفس بیشتری را از گوینده دریافت نماید و دریابند که این سخنران می تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار شان قرار دهد. ژست های پیچیده تر مثل بالا گرفتن هر دو دست بالای کمر، نشان دهنده ی تفکر پیچیده است. سیاستمدارن بزرگ دنیا برای اینکه بتوانند سخنان تأثیرگذاری را داشته باشند از دست هایشان بیشترین استفاده را می برند. به عنوان مثال می توان بهآدولف هیتلر اشاره کرد که در سخنرانی های خود به شدت از دست های خود به بهترین شکل بهره گیری می کرد. تأکید بر روی نقاط ژست مان دارای اهمیتی ست که ابدا نباید به سادگی از آن گذر کرد. پیشنهادات مختلفی را می توان در این باره ارائه داد. کارشناسان هلدینگ نگاه آریایی در خدمت شما هستند تا در این زمینه اطلاعاتی را منتقل کنند به شما عزیزان. اولین توصیه این است که برای هر وضعیت بیشتر از یک ژست داشته باشیم تا بتوانیم پیام خود را بهتر منتقل کنیم. با تمرین کردن می توان به این امر فائق آمد. زمانی که می خواهیم ایده و نظر خود را با اعتماد و تسلط کامل بیان کنیم و از سوء تعبیر احتمالی پیشگیری کنیم، باید با صدای بلند و تُن مطمئن سخن یگوئیم و ژست هایمان را مکررا تکرار نمائیم. شاید مخاطب با یکی از ژست های ما ارتباط برقرار نکند. در این هنگام می بایست ژست و حالت دیگری برای جایگزین کردن داشته باشیم. این امر بسیار محتمل است، پس دوراندیش باشید و به سرعت بر این مانع فائق شوید. البته لازم نیست برای تک تک جملات مان از حالات و علائم زبان بدن استفاده کنیم اما داشتن یک سری ژست های مثبت و تمرین‌ شده برای تقویت زبان گفتاری، به درک درست تر حرف ها کمک خواهد کرد. تمکرین را باید به صورت مستمر و همیشگی در دستور کار خود قرار دهیم. باید نسبت به مخاطب باز و پذیرا باشیم و ژست های مثبت را آشکارا در مقابل او به کار ببریم تا بهترین حالت ممکن را برای خود رقم بزنیم. توجه داشه باشید که این ترفند به ما اجازه می دهد منظورمان را واضح بیان کنیم و نتیجه مطلوبی بگیریم.
قدم زدن در اتاق
قدم زدن در اتاق به ظاهر یک کار ساده و پیش پا افتاده است. ولیکن همین امر می تواند تأثیراتی فوق العاده بر مخاطب داشته باشد. قدم زدن به مانند یک فرد متشخص می تواند در القاء بسیاری از حالت ها کمک کننده باشد. تصور کنید خودتان را به هنگامی ک اینگونه در حال قدم زدن در طول و عرض اتاق هستید. توجه کنید که فقط دستان مان را حرکت ندهیم. سخنرانان بزرگ حرکت می کنند. گذاشتن دست توی جیب در طول صحبت کردن، نشانه عدم اطمینان ما خواهد بود. برعکس، اگر دست هایمان را از جیب بیرون آوریم و کف دست ها را را به بالا بگیریم، نشان می دهد که دوست داشتنی و قابل اعتماد هستیم. همین حرکت ساده می تواند به مخاطب حسی فوق العاده را انتقال دهد. به یاد داشته باشید که یادگیری زبان بدن باعث می شود که بتوانیم در رفتار خودمان هم دقیق تر شویم. از یاد نبرید که با فاصله کم روبروی کسی ایستادن و خیره شدن در چشم هایش از نشانه های مبارزه طلبی است. پس اجتناب کنید از انجام این حرکت. انجام حرکات ناگهانی هم نوعی تهدید محسوب خواهد شد. از طرف دیگر ژست هایی که بدن را در حالت آسایش نشان می دهند باعث ایجاد جوی امن می شوند. تلاش کنید تا این موارد را به خوبی رعایت کنید تا به نتایج خوبی دست یابید.
آینه تمام‌نما بودن

کارشناسان هلدینگ نگاه آریایی قصد دارند تا یکی از خاص ترین تکنیک ها را برای شما عزیزان تشریح کنند. این تکنیک از بهترین تکنیک های زبان بدن به شمار می رود و برای ایجاد جوی امن و آرام اثری عالی دارد. آینه تمام‌نما بودن یعنی چه و چرا این میزان اهمیت دارد؟ آینه بودن به معنی کپی کردن تُن صدا، زبان بدن و حالات فیزیکی شخص مقابل. البته نباید این کارها را بلافاصله بعد از او انجام دهیم اگر نه نتیجه معکوس خواهیم گرفت، زیرا که محتمل است حس کند قصد تمسخر وی را داریم. اما چنانچه به صورت نامحسوس رفتار و زبان بدنش را به خوبی تقلید کنیم او نسبت به ما حس صمیمیت و اعتماد پیدا خواهد کرد. مسلما دریافته اید که این آینه بودن به معنای کپی کردن عاقلانه و انسانی ست و نه با نیت ادا درآوردن و تمسخر فرد مخاطب! تلاش کنید از این تکنیک بهره گیری کنید.
وضعیت بدنی مناسب

این تکنیک علاوه بر انجام یک مذاکره مناسب می تواند سلامت جسمی و روحی را نیز برای ما به ارمغان آورد. وضعیت بدنی خوب یعنی داشتن حالتی که نشان دهنده اعتماد به نفس، علاقه و انرژی ما باشد. اعتماد بنفس داشتن می تواند در ایجاد رابطه مؤثر بسیار عالی عمل کند. این موضوع مخصوصا در شرایطی مانند مصاحبه شغلی اهمیت زیادی دارد، چون اگر وضعیت بدنی غیرقابل قبولی داشته باشیم احتمال کمتری برای قبول شدن خواهیم داشت. وضعیت بدنی نامناسب یعنی حالتی از نشستن یا ایستادن که نشانی از نداشتن حوصله، علاقه یا اعتماد به نفس در آن مشهود باشد. بی حوصله بودن می تواند بسیار مخرب باشد و مضر. قوز کردن، کج نشستن، سری که در تمام مدت پایین انداخته شده باشد و ... نمونه هایی از ژست نامناسب بدن به شمار می رود. چنانچه صاف و مرتب ننشینیم، شخص مقابل ممکن است فکر کند ما بی انگیزه و تنبل هستیم و نمی خواهیم با او مکالمه مان را ادامه دهیم. این در حالی ست که در نقطه مقابل، اگر سرمان را بالا بگیریم و پشت خود را صاف نگه داریم تأثیر مثبتی به جا خواهیم گذاشت که می تواند به خوبی عمل کند. اشتیاق داشتن را در چهره و بدن خود نشان دهید.
در نظر گرفتن نسبت اهمیت دیداری

نسبت اهمیت دیداری نیز یکی از تنیک های بسیار کارآ می باشد. برا اینکه به خوبی متوجه این تکنیک شوید می توانید در نظر بیاورید که شما شاهد گفتگوی دو نفر هستید که لباس یکسان و ژست بدنی تقریبا برابری دارند. اما شما به خوبی می فهمید کدام یک از این دو نفر مقام یا جایگاه بالاتری دارد. این امر به راحتی امکانپذیر است برای شما. چون او نسبت اهمیت دیداری خودش را به درستی جا انداخته و سطح اعتماد به نفس بالاتری دارد. نسبت اهمیت دیداری به معنی ارزش و جایگاه هر شخص در صحبت ها و دیدارهای حضوری است. این نسبت با نگاه کردن به چشمان شخص مقابل تعیین می شود. نسبت اهمیت دیداری می تواند جایگاه فرد را در سلسله مراتب های اجتماعی مشخص می کند. افرادی که مدام نگاه خود را می دزدند، اهمیت دیداری پایین تری دارند و از به دست گرفتن قدرت و تسلط دوری می کنند. این افراد در مرتبه مناسب اجتماعی قرار ندارند. در مقابلِ این اشخاص، افرادی هستند که نگاه قاطع و مسلطی داشته و آن را از مخاطب نمی دزدند. این افراد به احتمال زیاد رئیس هستند. به همین سادگی می توان به این امر ورود کرد و بهترین بهره را برد از دانستن این تکنیک.
تفسیر حالات صورت

صورت انسان می تواند اطلاعات زیادی را نمایان کند. به بیانی دیگر حالات صورت و اجزای آن هم بخش مهمی از زبان بدن است که پیام های زیادی را منتقل می کند. تشخیص دادن این علایم و تفسیر درست شان، به ما در ارتباطات مختلف شخصی و اجتماعی خیلی کمک می کند. تلاش کنید تا حالات چهره خود را ابتدا به ساکن بشناسید تا بتوانید امیدوار باشید که حالات چهره دیگران را نیز دریابید. به نگرانی در چشم ها، تکان دست ها و لرزش بدن در زیر لباس دقت کنید. لمس کردن صورت، یکی از نشانه های استرس زیاد می باشد. بهبود وضعیت و تلاش برای حذف تیک های عصبی ممکن است مشکل باشد و زمان ببرد، اما در نهایت مهارت غیر کلامی مان را بهبود می بخشد. این ژست های کوچک، کارآیی و تأثیر پیام را تضمین خواهد نمود.

اطلاعاتی در مورد زبان بدن احساسی

ذکر این نکته در ابتدای بحث، خالی از لطف نیست که مجموعه ای از حالات مانند، خشم، تنفر، شادی، عشق، اندوه، آرزو، ترس و... احساسات هر فرد را تشکیل می دهند. حرکات کسی که می خندد، برای هر فردی قابل فهم است. ایما و اشاره در سرتاسر جهان معتبر و بیانگر احساسات و عواطف انسان و از ویژگی های ذاتی وی هستند. در هر کجای جهان باشید می توان این امر را مشاهده کرد و صحه گذاشت بر این گفتار. وجود احساسات به انسان ها کمک می کند که با هم ارتباط برقرار کنند و عمیق تر گردد رابطه های اولیه شان. احساسات بیانگر وضعیت روانی افراد بوده و برای رفتار مناسب در شرایط مختلف بسیار مهم هستند. احساسات، تغییرات روانی را به وجود می آورند. احساسات در بسیاری مواقع تعیین کننده هستند. این تغییرات در مغز ایجاد می شوند و خود را به صورت واکنش های ارادی دستگاه عصبی نشان می دهند. برای دانستن اطلاعاتی در مورد زبان احساسی باید احساسات را بشناسیم. احساسات، حاصل فرایند بسیار پیچیده ای هستند که مرکز آنها در قسمتی از دستگاه عصبی به نام "آمیگدال" قرار دارد. اطلاعات، وارد این مرکز شده و تجزیه و تحلیل می شوند و پیامها با سرعت زیاد به قسمتهای مختلف مغز ارسال می شوند. کارشناسان هلدینگ نگاه آریایی بر این باورند که توجه به زبان بدن Body Language هر انسان، یکی از بهترین روش ها برای پی بردن به نظر و احساسات واقعی او به شمار می رود. بسیاری از علائم و سرنخ های زبان بدن به صورت ناخودآگاه ابراز می شوند و به همین دلیل پیام شفافی را انتقال خواهند داد. این انتقال پیام به وسیله زبان بدن به بهترین شکل ممکن صورت خواهد گرفت. بارزترین احساساتی که توسط بدن نشان داده می شوند شادی و ذوق، خشم یا ترس است. با توجه به آشنا بودن علائم خشم و شادی می توان به خوبی آن ها را بررسی و تحلیل نمود. برای آنکه بتوانید نشانه های احساسی را در زبان بدن افراد تشخیص بدهید، به این موارد توجه کنید:

اصغر عبدلی

اصغر عبدلی

_ چنانچه شخص عصبانی باشد صورتش برافروخته می شود و دندان هایش را به هم فشار می دهد. برافروخته شدن صورت از اولین ترین واکنش های فرد به عصبانیت خواهد بود.
_ لرزش لب، عدم برقراری ارتباط چشمی و نفس نفس زدن هم از علائم دیگر خشم و عصبانیت به حساب می آید.
_ افرادی که مضطرب هستند رنگ صورت شان می پرد و مدام آب نوشیده یا دور لب شان را می لیسند، چون دهان شان خشک می شود. این یکی از بدیهی ترین اتفاقاتی ست که همه ما شاهد آن بوده ایم.
_ مکث ها را می بایست به خوبی بررسی نمود. به مکث ها و نشانه های احساسی در صحبت ها و حرکات طرف مقابل دقت کنید. مثل لرزش صدا، باز و بسته کردن مشت یا حالت ابروها. این علائم را به خوبی مورد توجه قرار دهید.
_ تغییر تُن صدای فرد بسیار مشخص و البته دارای اهمیت است برای فهم این موضوع. فرد مضطرب یا عصبانی تُن صدایش به صورت غیرارادی عوض می شود و گاهی صدایش می لرزد و حتی دورگه می شود.
_ انقباض عضلات را باید تحلیل کرد. افراد مضطرب عضلات صورت و بدن شان منقبض می شود.
_ کسی که خشمگین است مشت های خود را مشخصا گره کرده، بدنش را جمع کرده و گاهی به سمت جلو متمایل می شود، به نحوی که گویا آماده حمله است. با این علائم می توان دریافت که وی در چه حالی ست.


سخن پایانی

در این مقاله تلاش داشتیم با پاسخ به این سوال که زبان بدن چیست، در مورد شناخت تکنیک های زبان بدن و نحوه به کارگیری شان با شما صحبت کنیم. به صورت خلاصه می توان بیان کرد که این روزها یکی از مهم‌ ترین ارتباطات انسانی، زبان بدن است. این امر بر همگان واضح و مبرهن شده است. نوعی از ارتباط غیرکلامی، که یادگیری آن از جمله ضروری ‌ترین نیازها و ارزشمند ترین مهارت‌ ها در زندگی به حساب می ‌آید. زبان بدن کمک خواهد کرد تا افکار و نیات دیگران را درک کنیم و با تسلط بر آن، زندگی شخصی، کاری و اجتماعی ‌مان را موفق‌ تر پیش ببریم. از یاد نبرید که مجموعه حالات، رفتارها و علامت ‌هایی را که از طریق بدن‌ تان ایجاد می ‌کنید، در واقع نوعی انتقال پیام به دیگران است. انتقال پیام می تواند شروع کننده یک رابطه عالی باشد یا اینکه برعکس عمل نماید. شما بدون کلام و نوشتن و تنها به وسیله بدن، آن چیزی را که مدنظر دارید به طرف مقابل، منتقل می‌کنید و به اهداف ‌تان می ‌رسید. چنانچه بتوانید و برنامه ای داشته باشید که با آموزش زبان بدن Body Language از آن در زندگی خود استفاده کنید، شاهد تغییر موقعیت‌ ها به نفع خودتان خواهید بود. فراگیری زبان بدن را در دستور کار خود قرار دهید تا تغییرات شگرفی ر در ارتباط های روزانه تان مشاده کنید. این مسأله به اندازه‌ ای پراهمیت است که هم‌ اکنون از زبان بدن به عنوان زبانی جهانی یاد شده و در اکثریت گفتگوها و مذاکرات تجاری و شخصی و دیپلماسی از آن استفاده می‌ گردد. هلدینگ نگاه آریایی با سال ها تجربه مفید در زمینه مشاوره کسب و کار، مارکتینگ، آموزش دوره های موفقیت کسب و کار، آموزش زبان بدن و فن بیان، و ... در خدمت شما ست تا آموزش زبان بدن را به صورت تخصصی ارائه دهد و از این مهم به خوبی بهره مند شوید. برای دریافت اطلاعات در این مورد می توانید با تیم پشتیبانی ما تماس برقرار کنید.

اصغر عبدلی