advertise
  • info اصفهان - سیتی سنتر سپاهان شهر - طبقه ۳ - جنب روابط عمومی - دفتر نگاه کویر

آشنایی با اصول برندینگ

برندینگ، عاملی برای رسیدن به اوج

مسما تمامی افرادی که به یک کسب و کار ورود کرده اند و از این راه ارتزاق می کنند به خوبی با مفاهیم کسب و کار خود و مؤلفه هایی که می توانند تجارت شان را به درستی پیش ببرند آشنا هستند. آشنا بودن به فنون هر کسب و کار از بدیهیاتی ست که البته در جایگاه خود ارزشمند است و سبب می شود تا یک کسب و کار نسبت به کسب و کاری دیگر دارای مشتریان بیشتری باشد و موففقیت بیشتری را تجربه کند. نکته اینجاست که برای موفقیت در کسب و کار تنها نمی توان به تخصص در همان شغل اکتفا کرد. تجارت در دنیای امروز بسیار دشوار تر از قبل شده است و برای اینکه در کسب و کار موفق بود باید از تمامی راه های موجود بهره گرفت. یکی از راه هایی که می توان با استناد به آن امیدوار بود تا سرآمد شد بین تمامی رقبا، مبحثی به نام برندینگ Branding و برندسازی است. بسیاری افراد با شنیدن واژه برندینگ در ذهن خود یک لوگوی سازمانی را تداعی می کنند و یا ذهن شان به سوی تبلیغات تلویزیونی و شهری می رود. این امر تا حدودی درست است ولی باید بیان کرد که برندینگ بسیار وسیع تر از این مؤلفه ها ست. برندینگ، عاملی برای رسیدن به اوج در یک کسب و کار است. پس نمی توان برندینگ Branding را خلاصه کرد در یک لوگو و چند تراکت و تبلیغ. آشنایی با اصول برندینگ برای تمامی کسانی که قصد دارند از این فاکتور بهره ببرند لازم است. آشنایی با اصول برندینگ سبب می شود تا مدیران سازمان ها دریابند می بایست سرمایه گذاری کرد بر روی برندسازی سازمان متبوع شان. تمامی کارشناسان بر این باورند که برندینگ، عاملی برای رسیدن به اوج می باشد. به راستی نیز اینچنین است. دنیای تجارت را نمی توان بدون توجه به برندینگ تصور کرد. موفقیت در کسب و کار نیاز بهره گیری از مشاوره کسب و کار، بیزینس پلن، برندینگ، مارکتینگ و ... دارد. تمامی موارد مذکور می بایست توسط متخصصین امر برنامه ریزی شده و به وسیله تیم اجرایی یک سازمان به درستی به منصه ظهور برسند. هلدینگ نگاه آریایی توانسته است طی تمامی سال هایی که در زمینه طراخی مدیرت کسب و کار فعالیت کند به تجربیاتی گران بها دست یابد و پروژه های بسیاری را با موفقیت به اجرا در آورد. شما عزیزان می توانید برای بهره گیری از خدمات این هلذینگ، با تیم پشتیبانی تماس حاصل کنید.کارشناسان هلدینگ نگاه آریایی بر این باورند که برندینگ برای یک سازمان امری ست حیاتی و لازم الاجرا.

اصغر عبدلی

اصغر عبدلی

پیش از آشنایی با اصول برندینگ باید بیان کنیم که در اصل، برندینگ چیست و به چه کار می آید؟ می توان اینگونه به تشریح مبحث برندینگ Branding پرداخت که برند یک نام، نشان یا فاکتور متفاوت کننده می باشد که در شناسایی یک شرکت یا محصول از سایر موارد مشابه به مخاطب کمک شایان توجهی می کند. در واقع، امروزه دیگر صرفا خود محصولِ ملموس تنها دلیل برای خرید مردم نیست بلکه محصول یک کمپانی، تنها بخشی از برند است و مشتریان عملا برند را خریداری خواهند کرد. به‌ عنوان مثال، آیا کسی حاضر است یک آبمیوه را خریداری کند که هیچ نام و نشانی از یکی از برند هایی که تا به حال دیده است و به آن اعتماد کرده را دارا نباشد؟ بازار امروزی سرشار از محصولات مشابه بوده و لبریز گشته است از انواع برند هایی که در حال تولید یک محصول هستند. برای اینکه بتوان محصولی را متفاوت نشان داد باید به آن هویت بخشید. استفاده از مواردی مانند نام، نماد یا لوگو، رنگ‌ های خاص و مؤلفه‌ های دیگر در راستای همین هویت بخشیدن به محصول به شمار می روند. در واقع، از این طریق تلاش می ‌کنیم تا به محصول مان شخصیت بدهیم و برای آن در ذهن مشتری جایگاهی خاص را ایجاد نمائیم. این امر از ابتدایی ترین اعمالی ست که می بایست برای شناساندن یک برند انجام داد. در واقع با این اعمال می‌ توان بیان کرد که برند شما در ذهن مشتریان تان وجود دارد. به زبان ساده و در یک نگاه کلی، برند برداشت کلی یک مشتری با توجه به همه تعاملاتی است که با شما، شرکت تان و محصولات تان داشته است. برندینگ Branding فرآیند ایجاد و تقویت برداشت مثبت نسبت به شرکت یا محصولات آن در ذهن مخاطب هدف است. به عبارت دیگر، برندینگ فرآیندی است که از طریق ایجاد و شکل دادن به برند در ذهن مشتریان، به شرکت، محصولات یا خدمات آن معنا می ‌دهد. برندینگ یک استراتژی است که شرکت ‌های مختلف آن را با هدف کمک به مردم در جهت شناسایی سریع محصولات و سازمان خود و عرضه دلایلی به ایشان برای انتخاب محصول شان (در رقابت با رقبا) تبیین می نمایند. برندسازی صرفا برای شرکت های تازه تأسیس انجام نمی گیرد و بزرگترین کارخانجات و شرکت های دنیا برندینگ را به صورت مستمر در دستور کار خود قرار می دهند زیرا که هر کسب و کار با توجه به بیزینس پلن تدوین شده خود عمل می کند و مسلما هر کدام از این طرح های تجاری با توجه به میزان سابقه، سرمایه گذاری، وسعت تجارت، و ... با یکدیگر تفاوت دارند. برندینگ، عاملی برای رسیدن به اوج می باشد در تمامی کسب و کار هایی که در سراسر دنیا در حال فعالیت هستند. برندیگ را دریابید و اصول آن را به خوبی رعایت کنید تا در کمترین زمان ممکن، به سودآوری تضمین شده ای دست یابید.

فوائد برندینگ

برندیگ برای تمامی کسب و کار ها می تواند دارای مزایایی ویژه باشد. البته فراموش نکنید که برندینگ و برندسازی باید توسط افراد حرفه ای صورت گیرد تا نتیجه بخش باشد، در غیر این صورت تمامی هزینه ها و وقتی که صرف کرده اید از بین خواهد رفت. کارشناسان بر این عقیده هستند که برندینگ برای کسب و کار ها بسیار لازم است و باید در دستور کار مدیران مجموعه ها قرار گیرد. فوائد برندینگ را می توان بدین شکل شرح داد:
_ جذب مشتریان جدید: برندینگ باعث سبب بهبود و ارتقاء برداشت مشتریان از برند خواهد شد و متعاقب آن با تقویت حس اعتماد مردم احتمال خرید و ارجاع دیگران را افزایش خواهد داد. افزایش تعداد مشتریان و کسانی که از خدمات یک شرکت بهره می برند هدف غایی بسیاری از مدیران است. با توسل به برندسازی می توان امیدوار بود این امر به راحتی صورت پذیرد.
_ افزایش آگاهی و توجه نسبت به کسب ‌و کار: مهم‌ ترین خاصیت برندینگ برای هر کسب ‌و کار، افزایش آگاهی مردم و شناخته شدن کسب ‌و کار است. هر کسب و کاری با توجه به نوع کاری که انجام می دهد نیاز دارد تا بین مردم شناخته شده و به شناخته شدن بیشتر دست یابد. . برندینگ می تواند به این امر منتج شود.
_ تقویت رضایتمندی و افتخار کارکنان به کسب ‌و کار: این مورد به ذات انسان باز می گردد. انسان همواره در تلاش است تا خود را برتر کند از سایرین.طبیعتا شخصی که برای یک برند کار می‌ کند که شناخته ‌شده‌ تر است و مردم بیشتر به آن علاقه‌ مند هستند، رضایت و علاقه بیشتری نسبت به کار خود دارد. این رضایت به نوبه خود باعث ایجاد حس تعلق و اشتیاق به کار و در نتیجه افزایش بهره وری می ‌شود. تلق خاطری که اینگونه ایجاد می شود به هیچ وجه قابل قیاس نیست با موراد مشابهی که با آن سر و کار داریم.  این امر برای بسیاری از افراد اهمیت فراوانی دارد زیرا که شرکتی که دارای برند خاصی ست می تواند برای کارمندان خود شخصیتی را ایجاد کند که در بین سایرین سرآمد شوند.
_ بالا رفتن ارزش کسب و کار: برندینگ با شناساندن هر چه بیشتر و تقویت جایگاه برند، آن را به فرصت جذاب ‌تری برای سرمایه‌ گذاری تبدیل می‌کند. به نام بودن یک برند سبب می شود تا سرمایه گذاران مختلف ترغیب شوند به این کسب و کار ورود کرده و بودجه قابل توجهی را به مدیران کسب و کار تزریق کنند. ورود سرمایه گذاران به یک کسب و کار و هجوم ایشان می تواند آینده یک سازمان را تضمین کند.

اصغر عبدلی

اصغر عبدلی

گروه های هدف برندینگ

عموما هر نوع فعالیتی که توسط انسان ها انجام می گیرد برای این است که گروه های مورد نظرشان را تحت تأثیر قرار دهند. برندسازی Branding به عنوان یک فعالیت انسانی نیز افرادی خاص را مدنظر دارد. گروه های هدف برندینگ را می توان به دو دسته اصلی تقسیم نمود:
مصرف کنندگان

اولین و ساده ترین پاسخی که به پرسش مشتری کیست می ‌توان داد این است که مشتری کسی است که با دادن پول از خدمات و کالاهای شرکت شما استفاده می‌ کند. به این معنی که مشتری، پول خود را هزینه می کند تا بتواند کلاهایی را از آن خود کند و خدماتی متنوع را دریافت نماید. به صورت کلی مصرف کنندگان محصولات یک کسب و کار به دو دسته تقسیم می گردند: مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه. مشتریان فعلی کسب و کار، آن دسته مشتریانی هستند که حداقل یک بار از خدمات و کالاهای شرکت استفاده کرده، در نقطه مقابل، مشتریان بالقوه افرادی هستند که می ‌توانند مشتری محصولات و خدمات شرکت باشند. بخش مهمی از بازاریابی، تله مارکتینگ، و مارکتینگ شناسایی این مشتریان می‌باشد.
سهامدارن، همکاران، و رقبا
استراتژی‌ های صحیح و کارآمد برندینگ علاوه بر کمک به مشتریان در جهت تفاوت قائل شدن بین محصولات و انتخاب در هنگام تردید، به ‌طور کلی به شهرت و به نام شدن برند نیز کمک فراوانی می‌ کنند. در واقع، برندینگ Branding دامنه گسترده ای از افراد را متأثر از خود خواهد نمود. به‌ عنوان مثال، اگر یک برند را دوست نداشته باشید، بعید است که به کار کردن برای آن رغبتی داشته باشید. از طرف دیگر، اگر احساس مثبتی نسبت به برند داشته باشید به همکاری با آن اشتیاق خواهید داشت. این حس مثبت می تواند سبب شود تا یک برند به راحتی بتواند بهترین نیروها و منابع انسانی را از آن خود کند.

اجزاء برندینگ

برندینگ دارای عناصر مختلف و اجزائی ست که همگی در کنار یکدیگر سبب می شوند تا این امر، مصداق پیدا کرده و ظهور نماید. آشنایی با اصول برندینگ پیش نیازی دارد و آن شناخت دقیق اجزاء برندینگ است. هنگامی که این اجزاء را به خوبی شناختیم می توانیم امیدوار باشیم که برندینگ را به صورت حرفه ای به منصه ظهور خواهیم رساند. اجزاء برندینگ را اینگونه برمیشماریم:
_ نام برند Brand Name: هر برند به مانند تمامی انسان ها نیاز به یک عنوان دارد تا با آن شناخته شود. نام برند را می توان ابتدایی ترین کار برای ورود به برندینگ دانست. نام برند می بایست با دقت فراوانی انتخاب شود زیرا که ماندگار خواهد بود تا هنگامی که برند در حال فعالیت است.
_ هویت برند Brand Identity: هویت یک برند می بایست مورد بررسی قرار گیرد. هویت برند عبارتست از احساسی که سیستم نسبت به برند خود دارد. همان دیدی که شرکت نسبت به برند خود در ذهن دارد می تواند هویت برند باشد. شرکت قصد دارد تا این هویت را به مشتریان نیز بشناساند. هویت یک برند نشأت گرفته از هویت مدیران اصلی ست که نشان می دهد به چه صورت وارد کارزار تجارت شده اند.
_ صدای برند Brand Voice: روشی که برند اتخاذ می کند تا با مشتریان خود سخن بگوید را می توان صدای برند دانست. صدای برند را می بایست جزئی مهم از برندینگ دانست. انسجام، استمرار و تمایزی که در صدا یا لحن برند وجود دارد سبب می گردد تا مشتری بتواند برای آن جایگاه خاصی در ذهن خود در نظر بگیرد. صدای برند به برند شخصیت خواهد بخشید و تمامی تفاوت های خود با رقبا را به رخ می کشاند.
_ صفات برند Brand Attributes: صفات برند از دید کارشناسان هلدینگ نگاه آریایی همان ویژگی هایی می باشد که مشتریان به این واسطه، برند را می شناسند. ارزش‌ های اصلی برند نیز از جمله صفاتی به شمار می رود که بسیار حائز اهمیت می باشند.
_ شخصیت برند Brand Personality: پر واضح است که تمامی برند ها توانسته اند برای خود شخصیتی منحصربفرد ایجاد کنند. برند ها هم به‌ مانند انسان‌ ها طرز رفتار و سخن گفتن خودشان را دارند. شخصیت برند را می توان به مانند ویژگی‌ های شخصیتی و انسانی برند دانست. معروف شدن یک برند به یک عنوان خاص می تواند دارای اهمیت باشد زیرا که آینده کاری آن را تضمین خواهد کرد. باید تلاش کرد که یک برند با صفات نامناسب شناخته نشود.
_ تصویر برند Brand Image: این فاکتور تصویر یا تصوری است که از برند در ذهن مشتریان وجود دارد. به عبارت دیگر، درک یا برداشت آن ‌ها از برند است که نشان از یک تصویر سازی ذهنی دارد.
_ تداعیات برند Brand Association: با تصور برند به ذهن مشتری یکسری تداعیات، خطور خواهند کرد. این موارد را می توان به عنوان تداعیات برند نامگذاری کرد.
_ آگاهی برند Brand Awareness: آگاهی و اطلاع از برند را می توان به میزان آشنایی مصرف کنندگان با برند دانست. مشتریان و مصرف کنندگان مهم ترین دسته ای هستند که باید برند را بشناسند.
_ ارزش برند Brand Value: منظور از ارزش برند، ارزشی است که به غیر از محصولات ملموس خود دارد. می توان ایگونه بیان کرد که مشتری برای دریافت محصول برند حاضر است چه میزان هزینه اضافه ای بپردازد. برند هایی وجود دارند که دارای ارزش بسیار زیادی می باشند.
_ ارزش ویژه برند Brand Equity: برندی که بتواند بر تصمیم مشتری اثرگذار باشد داری ارزش زیادی ست. مجموعه‌ ای از نقاط قوت و ضعف مرتبط با برند را می توان ارزش ویژه برند دانست البته در شرایطی که که به ارزش ارائه شده توسط یک محصول اضافه کرده یا از آن کم کند.
_ جایگاه یابی برند Brand Positioning: مهم ترین پرسش این است که جایگاه برند در برابر سایر رقبا دقیقا در کجا قرار دارد. جایگاه برند، موقعیت خاص برند در بازار یا ذهن مشتری است و در جایگاه ‌یابی تلاش می ‌کنیم تا جایگاه برند را تقویت کرده و تثبیت کنیم.
_ یادآوری برند Brand Recall: توانایی مشتریان به هنگام شنیدن نام یک کالا و به خاطر آوردن نام برند را می توان با عنوان یادآوری برند عنوان نمود. عموما با شنیدن نام نوشابه به یاد برند امریکایی کوکاکولا خواهیم افتاد.
_ تجربه برند Brand Experience: تجربه برند مواردی مانند پاسخ ‌ها و احساساتی که برند در تعاملات مشتری با خود به وی انتقال می‌دهد را در بر می‌ گیرد. تجربه تمامی مشتریان و مصرف کنندگان به وقت کاوش و جستجو، خرید یا استفاده از برند خاص که از اصلی ترین عناصر برندیگ می باشد را به تجربه برند یاد می کنند. 
_ شناخت برند Brand Recognition: شناخت برند را می توان از اساسی ترین مؤلفه ها در این زمینه به شمار آورد. شناخت یا تشخیص برند در واقع به توانایی مشتری در شناخت برند در یک موقعیت مکانی و زمانی اشاره دارد که درباره برند از وی پرسش می گردد.
_ پیام برند Brand Message: پیام برند می تواند بسیار متنوع و گوناگون باشد. این مورد شامل وعده هایی ست که توسط برند به مصرف کنندگان و مشتریان داده می شود.
_ مدیریت برند Brand Management: مدیریت برند در واقع به فرآیند هایی که با توسل به آن ها به مراقبت، نگهداری، و مدیرت برند پرداخته می شود گفته می شود.
_ نقاط تماس برند با مشتری Touch Points: نقاط تعامل مشتری با برند را می توان مورد توجه ویژه قرار داد. منظور از نقاط تماس، موقعیت‌ هایی است که برند و مشتری در آن با هم تعامل دارند.
_ سفیر برند Brand Ambassador: فرد یا گروهی که برای تجسم و جلوه دادن به برند به کار گرفته می‌ شود را باید از اجزاء مهم برندینگ به شمار آورد.
_ شکاف برند Brand gap: شکاف در برند نباید چندان باشد که به چشم مشتری باید. اما منظور از شکاف برند چیست؟ می توان اینگونه بیان کرد که فاصله بین وعده ‌های برند و عملی که در نهایت انجام می ‌دهد. هر چه این شکاف کمتر باشد سبب می شود تا مشتریان اعتماد خود را به برند بیشتر کنند.
_ داستان برند Brand Story: روایتی از تاریخچه برند به همراه اتفاقات و احساساتی که به برند شکل داده و توسط آن به وجود آمده است را داستان زندگی برند می گویند.
_ بسط برند Brand extension: جلو رفتن برند در مسیر خود را می توان با عنوان بسط برند دانست. برخی برند ها در طی مسیر دچار تغییرات شگرف می شوند مانند گوگل.


اصغر عبدلی
اصغر عبدلی

فاکتور های مهم در برندینگ

برندینگ نیز به مانند سایر عوامل مؤثر در کسب و کار دارای مؤلفه هایی ست که اهمیت فراوانی دارند. پس قبل از اینکه به سرمایه گذاری بر برندی را آغاز کنید باید این فاکتور های مهم را بدانید. مهم ترین فاکتور هایی که در برند سازی وجود دارد را اینگونه فهرست کرده ایم:
ارتباط عاطفی

با اینکه شاید در ظاهر به نظر بیاید همواره منطق برنده می‌ شود، اما در واقعیت این احساسات است که افسار را به دست می‌ گیرد. انسان‌ ها به‌ صورت طبیعی موجوداتی احساسی هستند. احساسات، بسیاری انسان ها را در برگرفته است. این موجودات احساسی حتی تحمل صداقت کامل را نیز ندارند. این یک امر فوق العاده عجیب است در روابط انسانی! اگر منطقی فکر کنید خواهید دید که کفش دلخواه شما تفاوت ساختاری خاصی با صدها کفش دیگر در بازار ندارد اما چیزی درون تان می‌ گوید که این کفش از یکسری لحاظ بهتر است. مشتریان در تصمیم‌ گیری برای خرید بیشتر از آنکه منطقی باشند به عواطف و احساسات خود تکیه خواهند کرد. این امر را بسیاری از کارشناسان مورد بررسی قرار داده اند. توجه به عواطف عاملی است که برندینگ خوب را به برندینگ عالی تبدیل خواهد کرد. پس به صورت تخصصی به این امر بپردازید. اگر بتوانید روشی برای ارتباط عمیق‌ تر با مشتریان پیدا کنید، می‌ توانید حجم و کیفیت تعاملات را افزایش دهید و به روابط پایدارتری شکل بدهید.
هدف و نیت شرکت

عموما، کسب و کارهای موجود اهداف مشابهی دارند. یکی از اهداف مهم صاحب کسب و کار آن است که از طریق کسب و کارش به خواسته هایش جامه عمل بپوشاند تا موفق باشد. به عنوان مثال یکی از اهداف شما از مطالعه این مطالب آن است که چگونگی راه اندازی کسب و کار شخصی را یاد بگیرید و بتوانید برای خود کسب و کاری را راه اندازی کنید. مهمترین هدف کسب و کار کسب سود برای حفظ موجودیت و ابقای خویش است. این امر نیروی محرکه راه اندازی بسیاری از کسب و کار ها ست. اگر کسب و کار یا شرکتی سود نکند، ورشکست خواهد شد و فعالیت ش پایان خواهد یافت. ابدا دور از ذهن نیست که هدف برند خود را امر ساده‌ ای مانند تمایل به کسب درآمد یا موفق شدن در نظر بگیرید اما شرکت ‌های موفق در برندینگ Branding نیرویی دارند که از این موارد ساده و بدیهی فراتر می‌ رود و باعث تفاوت بسیار زیاد شان از سایر رقبا می ‌شود.
توانمندسازی کارکنان
کارکنان و منابع انسانی یک سازمان می توان آینده آن را مشخص کند. با توجه به تغییر سریع محیط کسب و کار، شرکت ‌ها باید برای ارتقاء توانمندی‌ های خود تلاش کنند. موفقیت و قدرت رقابت سازمان به منابع انسانی متعهد، با انگیزه، راضی و مبتکر بستگی دارد. تا جایی که امکان دارد باید از این نیرو ها بهره گیری نمود. توانمندسازی کارکنان به معنای این نیست که مدیریت از مسئولیت خود یا رهبری سازمان دست بکشد. بلکه در یک سازمان با کارکنان توانمند، مسئولیتِ مدیریت، ایجاد محیطی است که در آن ورودی کارکنان به سازمان علاقه و هوش باشد. مدیریت باید به کارکنان اعتماد کند و با آن ‌ها به خوبی ارتباط برقرار کند. این اعتماد متقابل است که حس خوب و انگیزه در کارکنان را برمی انگیزاند. با توانمندسازی کارکنان میزان اعتماد به نفس آن‌ ها افزایش می ‌یابد. این اعتماد به نفس اضافی باعث ایجاد رضایت شغلی و سطح بالای بهره ‌وری می ‌شود. طبیعتا اگر چندین نفر درباره یک شرکت سخن واحدی داشته باشند، اثر آن به ‌مراتب از یک صدا بیشتر خواهد بود. این امر در یک پروسه زمانی شکل خواهد گرفت و باید لاش کرد تا به آن دست یافت.
انسجام و یکپارچگی

عمل کردن مناسب و یکنواخت در طول سالیان دراز سبب پایداری برند خواهد بود. این پایداری سبب می شود تا مشتریان به یک برند اعتماد بیشتری کنند. پس از انتخاب هدف به‌ عنوان نیروی محرکه شرکت باید بر اصول بنیادین خود تمرکز داشته باشید و همواره انسجام هویت برند خود را به نحوی حفظ نمائید که از دید مخاطب آشنا به نظر برسد. توجه داشته باشید که آمار نشان می‌ دهد برندهایی که این اصل را رعایت کرده اند چیزی در حدود حدود چهار برابر در مبحث آگاهی از برند موفق ‌تر بوده اند. برای ایجاد انسجام باید هر کاری که برای برندینگ Branding انجام می‌ دهید را ارزیابی کنید و از خودتان بپرسید که آیا با تصویری که می‌خواهید از برند خود ارائه کنید هماهنگی دارد یا خیر. خط مشی تان را فراموش نکنید.

انواع برندینگ

برندینگ دارای تنوع زیادی است که هر دسته از کارشناسان به نحوی نسبت به گروه بندی آن اقدام کرده اند. مهم ترین نمونه های برندینگ از نظر کارشناسان هلدینگ نگاه آریایی از این قرار است:
_ برندینگ منفرد Individual Branding: در پاره ای اوقات بسیاری از شرکت های عظیم توانسته اند محصولاتی را عرضه کنند که جدای از شرکت و برند مادر، برند خاص محصول را ایجاد نمایند. این نمونه از برندینگ را می توان به عنوان یکی از جذاب ترین و موفق ترین نمونه های برندسازی دانست که در حال حاضر به آن اشاره شد.
_ برندینگ بدون برند No-brand Branding: پارادوکس را می توان در این نمونه برندینگ مشاهده کرد! برندینگ بدون برند یک روش منحصربفر و پیچیده می باشد که معمولا برای محصولات ساده انجام می پذیرد که دارای عموما طراحی ثابتی داشته اند. در این روش مهم ‌ترین فاکتور که در برندینگ وجود دارد، سادگی محصول می باشد.
_ برندینگ اسمی Name Brand Recognition: این نمونه برندیگ را نمی توان به تمامی کسب و کار ها توصیه کرد زیرا که باید دارای یک پیشینه بسیار قوی در دنیای تجارت باشند. در این نوع از برندینگ، شرکت برای بازاریابی و فروش محصولاتی که عرضه می کند از قدرت نام برند خود به بهترین شکل بهره گیری می نماید. عموما استفاده از این نوع برندینگ برای شرکت‌ های مطرح و با سابقه طولانی مناسب خواهد بود. در این روش شرکت مزبور می‌تواند از لوگو، شعار یا رنگ‌ های خاص برند خود یاری گیرد. اپل و مرسدس بنز از این نمونه شرکت ها هستند که دارای سابقه ای طولانی می باشند.
_ توسعه برند Brand Extension: هنگامی که یک برند وارد یک بازار تازه و نو می شود در واقع توسعه برند شکل گرفته است.
با تولید محصول جدید در یک شرکت، به خودی خود، هویت برند به محصول مربوطه داده خواهد شد.
_ برندینگ جمع سپاری Crowdsourcing: به هنگامی که از مشتریان برای نامگذاری یک برند همه پرسی صورت گیرد می توان امیدوار بود تا ایشان حس خوبی نسبت به این مشارکت در برندسازی داشته باشند و به برند مربوطه روی خوش نشان دهند. مسلما این برندیگ را می توان یکی از جذاب ترین نمونه های برندسازی به حساب آورد.
_ برندینگ انگیزشی Attitude Branding: به هنگام محو شدن خود محصول در ماهیتی که ایجاد کرده است، برندینگ انگیزشی پابه عرصه خواهد گذاشت. به‌عنوان مثال، برند نایک در سال ۲۰۱۵ میلادی به ‌عنوان یکی از ارزشمندترین برندهای ورزشی سال انتخاب شد. همین خبر باعث شد که این برند، فارغ از نوع و کیفیت محصولات خود با ورزش و کیفیت تداعی شود.
_ برندینگ فروشگاهی Store Branding: برندهای فروشگاهی یا لیبل شخصی در واقع نمونه برند هایی می باشند که عموما عرضه آن ‌ها محدود به سوپر مارکت ‌های خاص است. این برندها با عرضه محصولات ارزان ‌تر و باکیفیت ‌تر تلاش می ‌کنند تا با تولیدکنندگان بزرگ رقابت کنند.

اصغر عبدلی

اصغر عبدلی

پروسه برندینگ

برندینگ از جمله مواردی ست که می توان با توسل به راه های گوناگون به سرمنزل مقصود رسیده شود. عموما راه های متفاوتی برای برندینگ عرضه شده است. بسیاری از کارشناسان با توجه به تجربیات خود بر این عقیده اند که با توجه به نوع کسب و کار باید تصمیم گرفت کدام پروسه ی برندینگ Branding را در دستور کار قرار داد. کارشناسان هلدینگ نگاه آریایی اما توانسته اند یکسری مؤلفه های کلی و کاربردی را فهرست کنند که می تواند برای بسیاری از کسب و کار ها مورد استفاده قرار گیرد. این پروسه شامل هشت مرحله می شود که بدین شرح است:
۱) تحقیق کردن در مورد محصولات یا خدماتی که قصد ارائه آن ها به بازار دارید را حتما در دستور کار قرار دهید. بدون تحقیق و پژوهش نمی توان امیدوار بود برندینگ به درستی صورت پذیرد.
۲) مشخص کردن هدف دقیق از شروع برندیگ یکی از مهم ترین فاکتور ها به شمار می رود. برای خود مشخص کنید قصد دارید بر روی یک محصول برندسازی را انجام دهید یا برای کل سازمان تان.
۳) با مشخص کردن آنچه که برند شما نمایانگر آن است، مزایای خاصی که ارائه می‌ کند، ارزشی که وعده آن را می‌دهد و تصویری از آن که در همه چیز، از پیام‌ های بازاریابی گرفته تا طراحی محصول و تجربه مشتری باید جاری و ساری باشد برندتان را تعریف کنید.
۴) به معرفی برند خود مبادرت ورزید. به عنوان مثال می توانید ابتدا در محیط داخلی شرکت و سپس با اعلام عمومی از طریق شبکه‌ های اجتماعی، تبلیغات و به ‌صورت حضوری شروع به معرفی برند تان کنید. این معرفی را حتما در دستور کار خود قرار دهید و از تمامی ابزار موجود استفاده نمائید.
۵) نظارت بر برند و محصولات تان سبب می شود تا همیشه آپدیت و به روز باشید. شدیدا بر برند خود نظارت داشته باشید، آن را مرتبا آنالیز و ارزیابی کنید و همگام با تغییرات کسب ‌و کار، مشتریان و بازار از به ‌روزرسانی غافل نشوید تا همیشه متناسب، قابل اعتماد و معتبر باقی بماند.
۶) مدیریت برند را در دستور کار خود قرار دهید. مدیریت برند در واقع تابعی از بازاریابی می باشد. هدف اصلی مدیریت برند ایجاد ، اندازه گیری و کنترل ارزش برند است.
۷) هویت دادن به برند را فراموش نکنید. هویت برند از مهم ترین اجزاء برندیگ به حساب می آید. در این قسمت باید مواردی مانند طراحی سایت، بسته بندی محصول، طرح لوگو برند، هدایای تبلیغاتی، طراحی دکوراسیون، کارت ویزیت، پوشش کارمندان، ایمیل، انتخاب فونت مناسب، و رنگ را مشخص کنید. در اینجا در مورد هر کدام از این فاکتور ها توضیحاتی را ارائه می‌ کنیم:

الف) طراحی سایت
سایت اصطلاحا به جایی در اینترنت گفته می‌ شود که یک صفحه یا تعداد بیشتری از صفحات را در خود جا داده است. هر یک از صفحات آن نیز دارای محتوا و اطلاعات مختلفی اعم از متن، تصویر، فیلم، فایل های صوتی و ... وجود دارد. هر سایتی در دنیای وب، دارای یک آدرس یا URL است که از بخش ‌های مختلفی تشکیل شده است. وبسایت ‌ها نیز به مانند ما انسان‌ ها دارای اسمی منحصر به فرد هستند که در دنیای وب به آن‌ها دامنه یا دامین گفته می‌ شود. هر سایتی دارای یک دامین و یک شماره شناسایی منحصر بفرد یا IP می‌ باشد تا از باقی صفحات متمایز شود. همچنین پس از هر دامنه‌ منحصر به فرد، آدرس سایت دارای یک پسوند می‌باشد که با آن به اتمام می‌ رسد. در ایران رایج ‌ترین این پسوندها com، ir، org و ... می ‌باشند. وب‌سایت هر شرکت یکی از اصلی ‌ترین عناصر هویت برند آن شرکت است مخصوصا برای کسب ‌و کارهایی که خدمات و محصولات خود را از طریق اینترنت عرضه می‌کنند. اغلب مشتریان بالقوه پیش از آنکه در مورد استفاده از محصولات و خدمات شما تصمیم بگیرند، ابتدا به سراغ ‌سایت تان می‌روند و آن را برانداز می‌ کنند. بنابراین، وبسایت شما باید بی ‌نقص باشد و تمامی اطلاعات لازم درباره شرکت، محصولات و خدمات و ارزش‌های آن را در اختیار کاربر بگذارد. تمامی عناصر و بخش‌های وبسایت باید هماهنگ باشند و جزئی از یک کل واحد به نظر برسند. هر تصویری که در سایت خود قرار می ‌دهید حاکی از هویت برند شما ست و می‌ تواند عامل مؤثری در شکل گرفتن برداشت اولیه مثبت یا منفی مشتری باشد. ضمنا قرار دادن تصاویر کارکنان شرکت نیز ایده خوبی است که می‌تواند باعث تقویت حس اعتماد مشتری به برند شود.طبیعتا وبسایت نمی‌تواند فقط حاوی عکس باشد و به محتوای منحصر به فرد، متناسب و جذاب نیز نیاز دارد. محتوای متنی سایت باید خوش نگاشت بوده و ویراستاری شده باشد، علایق مخاطب هدف را مد نظر قرار دهد و از لحن مناسبی استفاده کند تا کاربر احساس کند که با یک برند معتبر و قابل اعتماد سروکار دارد.
ب) بسته بندی محصول

طرح بسته‌ بندی محصول، بر نگرش مشتری به آن قبل از امتحان کردنش تأثیر می‌ گذارد. در واقع، در هنگامی‌که هیچ کس در اطراف مشتری حضور ندارد که به او توصیه کند تا از میان محصولات سایر شرکت‌ ها محصول شما را انتخاب کند، این بسته ‌بندی محصول شما است که لب به سخن باز می ‌کند. علاوه بر این، چنانچه کیفیت محصول شما با محصول رقیب تان یکسان باشد، نوع و طرح بسته‌بندی آن می ‌تواند مشتری را نسبت به خرید محصول شما ترغیب کند.
پ) هدایای تبلیغاتی

یکی از روش‌های جلب و حفظ نظر مخاطب، ارائه هدایایی (مانند لوازم التحریر) است که لوگوی برند بر روی آن‌ها درج شده است. انتخاب اقلام مناسب برای هدیه در کنار طراحی مناسب می ‌تواند مخاطب را به استفاده از آن هدیه ترغیب کند. در نتیجه برند شما جزئی از زندگی روزمره وی می ‌شود که به نوبه خود، تأثیر قابل توجهی بر انتخاب محصولات تان در موقع نیاز خواهد داشت. از جمله موارد مناسب برای هدیه تبلیغاتی می‌توان به دفترچه ‌های یادداشت، فنجان، چتر، خودکار، تقویم، بطری آب و موارد مشابه اشاره کرد. در واقع، هدایای تبلیغاتی تا حد زیادی مانند کارت ویزیت عمل می‌کنند. با این تفاوت که نه ‌تنها عامل معرفی برند به فردی هستند که کالای مورد نظر را دریافت می‌کند، بلکه آن را به هر کسی که متوجه استفاده آن فرد از آن کالا شود نیز معرفی می‌ کنند.

اصغر عبدلی

اصغر عبدلی

ت) طرح لوگو برند
لوگو یک نشانه‌ گرافیکی است که می ‌تواند به صورت علامت، سمبل، نوشتار و یا ترکیبی از این‌ها طراحی شود این نشانه گرافیکی به وسیله شرکت‌ های تجاری، تولیدی و صنعتی و همچنین کسب و کارهای کوچک استفاده می ‌شود تا از این طریق نوع خدمات اهداف و محصول شان را سریع‌ تر به مخاطب معرفی کنند. به واسطه خلاقیت، منحصر به فرد بودن و بصری بودن در اذهان حک شده و ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب داشته باشند. طرح لوگوی برند یکی از برجسته ‌ترین عناصر هویت هر برند محسوب می‌ شود. لوگو به‌ عنوان یکی از عناصر هویت بصری برند معمولا به شکل یک تصویر یا لوگوی متنی یا ترکیبی از این دو طراحی می‌شود. طراحی لوگوی برند کار بسیار حساس و دشواری است. ویژگی های خاص یک لوگو مناسب برای برند از این قرار است:
_ تطبیق پذیر بودن: لوگوی برند باید در پس‌زمینه‌های مختلف رنگی و سیاه‌وسفید و با کوچک یا بزرگ شدن آن درست و واضح به نظر برسد.
_ سادگی و ماندگاری: اگرچه که شاید برخی بر این باور باشند که هرچه زرق و برق یا پیچیدگی لوگو بیشتر باشد بهتر است، اما یک لوگوی خوب و ماندگار معمولاً طرح ساده‌ای دارد که با گذشت زمان از مد نمی‌افتد.
_ تناسب: لوگوی برند باید با شرکت مربوطه، کاری که انجام می‌دهد و نقطه تمرکز و ارزش‌های اصلی آن هماهنگی داشته باشد.
_ تمایز: لوگوی برند باید به نحوی طراحی شود که کاملاً با لوگوهای شرکت‌های دیگر تفاوت داشته باشد.
ث) طراحی دکوراسیون

طراحی محیط داخلی و بیرونی شرکت، به‌خصوص در مورد مشتریان سازمانی تأثیر اولیه فراموش نشدنی و ماندگاری را بر ذهن مشتری می‌ گذارد و حال و هوای وی و حتی تمایل او نسبت به خرید را تحت تأثیر قرار می‌دهد. چه از طرح ‌های مینیمالیستی استفاده می‌کنید یا از دکورهای لوکس، در هر صورت طراحی داخلی و خارجی محیط کسب‌ و کار باید با شرکت و سایر مؤلفه‌های برند کاملاً هماهنگ باشد. اشکالی که در طراحی خود از آن‌ها استفاده می ‌کنید نیز همانند رنگ‌ها بر ضمیر ناخودآگاه مشتری و نظر او نسبت به برند تأثیر می‌گذارند: اشکال گرد غالباً وحدت و شراکت را تداعی می‌کنند. اشکال نوک ‌تیز و خطوط راست حس کارآمدی، ثبات و اراده را القاء می‌کنند.


ج) کارت ویزیت
کارت ویزیت برای تبلیغات و بازاریابی به طور مستقیم استفاده نمی گردد. اما از آنجا که اولین مرحله تعامل شما با مشتری یا ارباب رجوع توسط ارائه کارت ویزیت تان می باشد و با توجه به این نکته که برخورد نخست همیشه مهم و تاثیر گذار خواهد بود، کارت ویزیت به طور غیر مستقیم بخشی از کار بازاریابی و تبلیغات شما را عهده دار خواهد بود. اگرچه از دید برخی در عصر اینترنت استفاده از کارت ویزیت معنی چندانی ندارد، اما هنوز هم می‌توان از این طریق برداشت اولیه مثبت و ماندگاری را در ذهن مخاطب ایجاد کرد.
چ) پوشش کارمندان

ظاهر کارکنان شرکت تأثیر قابل توجهی بر تصویر برند شما خواهد داشت. انتخاب نوع پوشش کاملا به نظر مدیر سازمان بستگی خواهد داشت. البته تعامل با کارمندان نیز می تواند بسیار مورد توجه باشد.
ح) ایمیل

ایمیل به عنوان یکی از مهم ترین عناصر ر این زمینه است. البته ایمیل در شور ما با اقبال عمومی مواجه نشده اس ولیکن به ر صورت باید به آن توجه نمود.
د) انتخاب فونت مناسب
اگرچه برخی بر این باورند که فونت یا سبک و سیاق متن اهمیت چندانی ندارد و فقط خود محتوا مهم است، اما چنین تصوری درست نیست. فونت های استفاده شده در کارت ویزییت می تواند برای جذب مخاطب بسیار کارساز باشد. انواع فونت هایی که امروزه وجود دارند را می توان امتحان کنید تا به بهترین آن ها دست یابید.
ذ) رنگ

رنگ ‌ها دارای قدرت هستند. شما می‌ توانید از قدرت رنگ ‌ها در برند سازی خود یا کسب‌وکار استفاده کنید. لوگو و هویت بصری یک برند شامل چندین نشانگر تصویری مانند شکل‌ها، نمادها، شماره و کلمات است. اما جزء بصری اصلی که مردم بیشتر از همه به خاطر می‌سپارند، رنگ است. در حقیقت، رنگ شناخت برند را تا هشتاد درصد افزایش می‌دهد. رنگ ‌ها می‌توانند بر احساس مشتری در هنگام نگاه کردن به هویت بصری یک برند تأثیرگذار باشد و باعث شود در بین گروه بزرگی از برندها به یادماندنی باشد. چه طراح باشید و چه صاحب یک کسب‌ و کار، دانستن معانی رنگ و نمادها مفید است تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید. اگر رنگی را به معنای "آرامش" برای لوگوی تجاری یک کسب‌وکار با موضوع ورزش‌های سخت و شدید انتخاب کنید، ممکن است پیام اشتباهی را به مخاطب خودالقا کنید. رنگ ‌ها نقش عمده ‌ای در ایجاد و شکل دادن به هویت برند دارند. تأثیر رنگ‌ ها فراتر از زیبایی ناشی از ترکیب همگون و متناسب آن‌ هاست. در واقع تأثیر روانی هر رنگ بر نحوه تفسیر اطلاعاتی که از طریق تصاویر و مؤلفه‌های بصری ارائه می‌شود اثبات شده است.

اصغر عبدلی

اصغر عبدلی
سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا به طور جامع در مورد اصول برندینگ با شما عزیزان سخن بگوئیم. تلاش تیم هلدینگ نگاه آریایی همواره بر این امر متمرکز بوده است تا در رابطه با موفقیت در کسب و کار بهترین راه ها را به شما عزیزان پیشنهاد کند. موفقیت در کسب و نیاز دارد تا شما در رابطه با برندینگ، مارکتینگ و انواع آن، مشاوره کسب و کار، بیزینس پلن، مارکتینگ پلن، قدرت زبان بدن در مذاکره و دیگر مواردی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم سبب می شوند که شما به قلعه های موفقیت نزدیک تر شوید، اطلاعاتی داشته باشید. چنانچه در مورد این موضوعات نیاز به همفکری داشتید می توانید از مشاوره های کارشناسان هلدینگ نگاه آریایی به مدیریت اصغر عبدلی بیشترین استفاده را ببرید. بدانید که برندینگ Branding و برند سازی نیاز به سرمایه گذاری فراوان دارد و نمی توان در کوتاه مدت به آن دست یافت ولیکن بسیار دارای اهمیت است که برندینگ را به صورت حرفه ای در دستور کار خود قرار دهید تا به نتایجی فوق العاده دست یابید.