advertise
  • info اصفهان - سیتی سنتر سپاهان شهر - طبقه ۳ - جنب روابط عمومی - دفتر نگاه کویر

چگونگی گردآوری طرح تجاری

طرح تجاری چیست

بسیاری از مشاوران کسب و کار به هنگامی که کسی برای مشاوره به آن ها مراجعه می کند به وی پیشنهاد می کنند تا طرح تجاری یا بیزینس پلن خود را طراحی و برنامه ریزی کند. طرح تجاری چیست؟ طرح تجاری به مدیران کسب و کار این کمک را می کند تا ایشان بتوانند برای نیل به اهداف شان، دیدگاهی روشن را در اختیار داشته باشند که تمامی مراحل راه اندازی سازمان را برای ایشان پیش طراحی می نماید. در نظر داشه باشید که وقتی شما یک طرح تجاری را به صورت دقیق و شفاف تدوین کنید، در تمامی مراحل کاری، تمرکز و توان خویش را با یک هدف مشخص به کار خواهید بست. یک بیزینس پلن خوب همچنین می‌ تواند افراد و سازمان‌هایی مانند بانک‌ ها را به سرمایه‌گذاری در کسب‌ و کار شما ترغیب کند. این امر می توان مدیر یک سازمان را به آینده کسب و کار خود امیدوار تر کند. در یک نگاه کلی می توان اینگونه بیان کرد که طرح تجاری در واقع یک مسیر و نقشه است که با استناد از آن می توان کسب و کار جدید را استارت زد و یا به کسب و کار قدیمی خود جلا بخشید. ما در هلدینگ نگاه آریایی در خدمت تان هستیم تا چگونگی گردآوری طرح تجاری را به شما آموزش دهیم. طرح تجاری نشان خواهد داد چشم انداز تان به چه نحو خواهد بود. به همین دلیل است که توصیه می شود در ابتدای کار یک طرح تجاری جامع و دقیق گردآوری شود تا با مشکلی مواجه نشوید. طرح تجاری را جدی بگیرید تا به بهترین نتایج دست پیدا کنید. از این طرح می ‌توانید به عنوان یک ابزار کاربردی جهت تأمین سرمایه مورد نیاز و جذب نیر وهای متخصص نیز بهره ببرید. منابع انسانی یکی از سرمایه های پایدار سازمان تان خواهد بود. اما چنانچه در تدوین این طرح سهل ‌انگاری کنید، ممکن است کسب‌ و کاری که به زحمت راه می ‌اندازید به نتیجه مطلوب نرسد و به راحتی در بازار پر آشوب، محو شوید. مشکل اساسی این است که اغلب کارآفرینان چون برای شروع کسب‌ و کار جدید خود شوق وافر دارند، از این مرحله بدون تأمل کافی رد می‌ شوند و بسیار متضرر می گردند و راه نیز به جایی نخواهند داشت. این نمونه کارآفرینان و مدیران سازمان های حتی آن میزان به خودشان فرصت نمی‌ دهند که بازخوردهای دیگران را راجع به طرحی که تنظیم کرده‌ اند بشنوند و به همین دلیل نقشه مسیر را پر از خطا می‌ نویسند. این موراد سبب می شود تا به این فکر بیفتیم که از کارشناسان امر مشورت بگیریم. در ادامه مقاله با تیم هلدینگ نگاه آریایی همراه باشید تا چگونگی گردآوری طرح تجاری را برای تان بازگو کنیم.

اصغر عبدلی

اصغر عبدلی

غافل نشدن از میزان نقدینگی شرکت
جمع کثیری از کسانی که کسب و کاری را راه اندازی می کنند و به هنگام تدوین طرح تجاری، تنها به سود شرکت و سازمان فکر می کنند. البته این مورد، مذموم و ناپسند نیست ولیکن باید جوانب دیگر را نیز به خوبی سنجید. این مدیران مسلما هزینه های که می بایست صرف کنند تا کسب و کارشان بقاء داشته باشد را از یاد خواهند برد. در نقطه مقابل، مدیران با تجربه و کارکشته همیشه به میزان نقدینگی سازمان خود فکر می کنند. همین است تفاوتی که این دو گروه مدیران با یکدیگر دارند. در ابتدای راه اندازی کسب و کار ها عموما مدیران و کل تیم بر سودآور بودن طرح خود تمرکز دارند ولیکن محتمل است این امر به وقوع نپیوندد و برعکس آن حاصل شود. دور از انتظار نیست که یک شرکت در موقعیتی قرار بگیرد که نقدینگی کافی برای پرداخت بدهی‌ های معوقه را نداشته باشد و از آن طرف، مشتریان نیز بدهی‌ های خود را به موقع با شرکت تسویه نکنند. این مرود در بسیاری از کسب و کار ها به امری بدیهی بدل گشته است و بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند.
بزرگ نکردن ایده کسب و کار
مسلما ایده ای که در سر مدیران برای راه اندازی کسب و کار جدید وجود دارد بسیار مهم است ولیکن نباید به کانون توجه صِرف بدل شود و از مسائل دیگر غافل شد. به این مورد توجه کنید که هر ایده ای، هر چه میزان بکر و دست نخورده هم باشد نمی تواند تضمین کننده موفقیت مدیران یک پروژه باشد. ایده در حد یک ذهنیت است و اجرایی کردن آن دارای اهمیت است. بهترین و خاص ترین ایده ها زمانی به موفقیت و اجرایی شدن نزدیک خواهند شد که بستر لازم را برای اجرایی کردن شان فراهم آوریم. نتیجه این خواهد شد که به جای اینکه تنها و فقط به ایده ‌کسب‌ و کار تان توجه نشان دهید، به این فکر کنید که چطور، کجا و چه وقت باید این ایده را به مرحله اجرا درآورید.
دقت و جزئی نگر بودن
به هنگام اندیشیدن به راه اندازی کسب و کار تا جایی که امکان دارد باید جزئی نگر باشیم. این جزئی نگر بودن با وسواس بیش از حد بسیار متفاوت است. کارآفرینان زیادی بوده اند که به این امر توجه نکرده اند و با ضرر و زیان مالی و روحی فراوانی روبرو شده اند. پس جزئی نگر و باریک بین باشید به هنگام راه اندازی کسب و کار. عدم جزئی‌ نگری کافی در تدوین طرح تجاری دو دلیل دارد: بی‌ انگیزگی در ارائه‌ی اطلاعات فنی و دقیق یا ترس از اینکه حساب‌ و کتاب‌ تان غلط از آب دربیاید. یادتان باشد اگر حساب و کتاب‌ تان آن طور که پیش ‌بینی کرده بودید از آب درنیامد، هیچ اشکالی ندارد. اما اگر به دنبال اهداف عملی و قابل ارزیابی می ‌گردید، لازم است از همان ابتدا نهایت دقت و نکته ‌سنجی را در تدوین طرح کسب‌ و کار به خرج دهید.

واقع بین بودن
واقع بین بودن در تمامی امور زندگی توصیه می شود و نه فقط یه هنگام راه اندازی کسب و کار یا تدوین بیزینس پلن. در گردآوری طرح تجاری باید با تمرکز بر اهداف مشخص عمل نمود. مسلما داشتن اهداف مشخص به خودی خود نمی تواند سبب شود تا یک طرح تجاری یا بیزینس پلن خوب به رشته تحریر درآید. تلاش کنید تا در پیش بینی هایی که در دستور کار قرار داده اید به شدت واقع بین عمل کنید. این واقع بین بودن را تمرین کنید و تلاش کنید تا به تمامی کارکنان تان نیز منتقل نمائید. بسیاری از کارآفرینان بیش از اندازه به آینده‌ کسب ‌و‌ کار جدید خود خوش ‌بین هستند و فکر می‌کنند به طور حتم با یک رشد صعودی مواجه خواهند شد. این قبیل کارآفرینان تصور می ‌کنند مدتی بعد از اینکه کسب ‌و کارشان راه افتاد به نقطه اوج فروش می ‌رسند، حال آنکه بیشتر کسب‌ و کارها این روند را در واقعیت طی نمی‌ کنند. بسیاری از ورشکستگی ها به همین صورت رقم می خورد. از یاد نبرید گمانه ‌زنی ‌های غیر واقع‌ بینانه در آینده به ضرر کسب ‌و کار تان تمام خواهد شد و ضرر های جبران ناپذیری را بر شما تحمیل خواهد نمود.
مشخص کردن اولویت ها
در ابتدای گردآوری طرح تجاری حتما باید موراد ذهنی تان را اولویت بندی کنید. اولویت بندی سبب می شود تا آگاهانه گام بردارید. در نظر داشته باشید که کدام یک از کارها را باید زودتر از بقیه کارها انجام دهید. اولویت‌ بندی به این دلیل حائز اهمیت است که نمی‌ شود تمامی اقدامات را به یک باره در پیش گرفت، پس چه بهتر که مهم‌ ترین‌ ها را در صدر جدول قرار دهید. یادتان نرود هر کسب‌وکاری تنها در صورتی به ثمر می‌نشیند که قدم به قدم پیش برده شود.
تحقیق جامع و کامل
مسأله ای که بسیار اهمیت دارد این است که از خودتان بپرسید چه مقدار از فعالیت های مربوط به تدوین طرح کسب‌ و کار شما بر پایه ‌ی گمانه ‌زنی ‌های بدون فکر است و چه مقدار از آن بر مبنای داده‌های واقعی و اطلاعات معتبر شکل گرفته است؟ تحقیق گسترده می بایشست در دستور کار قرار داده شود تا به آینده امیدوار بود. مسلما تفاوت بسیار زیادی بین افراد کارآزموده با آماتور وجود دارد. هلدینگ نگاه آریایی در خدمت شماست تا نیازهای تان به مشاوره کسب و کار را به خوبی مرتفع سازد. نکته اینجاست که اگر از جمله‌ کارآفرینان عجول و ناآزموده هستید، به احتمال زیاد تدوین طرح کسب‌ و‌ کار خود را بیشتر بر پایه‌ اطلاعات بی ‌اساس نوشته ‌اید. حتی اگر در ردیف کارآفرینان با تجربه قرار دارید و می‌ توانید با اتکا به دانسته‌ های خودتان به نتیجه‌ گیری برسید، باز هم توصیه می‌ کنیم از تحقیق و بررسی منابع تکمیلی غافل نشوید.
تدوین طرح سازماندهی شده
تمامی کسانی که در راه اندازی کسب و کار جدید هستند باید در مراحل مختلف به بیزینس پلن خود رجوع کنند. تلاش کنید تا پیش از به استخدام درآوردن افراد و نیرو های جدید، ایشان نیز برای اولین بار، طرح تجاری سازمان تان را مطالعه و بررسی کنند. این امر سبب می شود تا کارکنان با شما و اهداف کسلب و کار تان بیشتر آشنا شوند. تلاش کنید تا طرح تجاری سازمان تان کاملا شفاف و واضح بیان شده باشد تا همه افراد به راحتی آن را مطالعه کنند. به نکات به ظاهر ساده نیز به خوبی توجه نمایید.


اصغر عبدلی

اصغر عبدلی
سخن پایانی

در این مقاله بیان کردیم که طرح تجاری یا بیزینس پلن که به آن طرح کسب و کار و طرح تجاری نیز گفته می شود، یک نوشته ی رسمی است که اهداف کسب و کار را تعیین، دلایل امکان تحقق اهداف را ذکر و برنامه هایی که برای رسیدن به این اهداف دنبال می شوند را ارائه می کند. همچنین ممکن است شامل اطلاعاتی درباره پیشینه سازمان و تیم اجرایی طرح باشد. طرح تجاری، سندی مکتوب است که جزئیات کسب و کار پیشنهادی شما را مشخص می کند. این سند باید ضمن توضیح موقعیت فعلی کسب و کار، نیازها، انتظارات و نتایج پیش بینی شده را شرح دهد و کلیه جوانب آن را ارزیابی کند. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره چگونگی گردآوری طرح تجاری با تیم پشتیبانی هلدینگ نگاه آریایی تماس حاصل کنید و به هر آنچه مرد نظر دارید دست یابید.