advertise
  • info اصفهان - سیتی سنتر سپاهان شهر - طبقه ۳ - جنب روابط عمومی - دفتر نگاه کویر

نقش زبان بدن در مذاکره

زبان بدن و مذاکره

زبان بدن یکی از مواردی ست که در بسیاری از اوقات می تواند به انسان کمک کند تا به ایجاد رابطه ای بهتر و پایدار تر نائل آید. به صورت تخصصی می توان گفت که زبان بدن Body Language مجموعه ای از رفتار های غیر کلامی و فیزیکی است که چهره، حرکات دست و پا (هنگام نشستن، راه رفتن، خوابیدن) و حتی نوع حرکت و توجه با چشم خود را نمایان می کند. این رفتارهای غیر کلامی می توانند در بسیاری موراد منتیج به ایجاد رابطه ای مؤثر و دیرپا شوند. این گونه رفتار ها که از آن به نام Body Language یاد می شود از سمت راست نیم کره مغز فرمان می گیرد. نکته دیگر این است که چنانچه طرف مقابل با این نوع ارتباط غیر کلامی آشنایی نداشته باشد ممکن است برداشت های متفاوت و نادرستی از آن ها شود. در مذاکرات مختلف می بایست از زبان بدن بههر برداری کرد. یادگیری زبان بدن را می بایست تمام کسانی که قصد دارند در مارکتینگ، مشاوره کسب و کار، آموزش بازاریابی، و ... ورود کنند یاد بگیرند تا امیدوار باشند در کسب و کار شان با موفقیت بیشتری مواجه شوند. نکته اینجا ست که آموزش این ترفند کمک شایانی برای برقراری ارتباط در موقعیت های مختلف خواهد کرد. به طور مثال امکان دارد در آینده شغل متناسب با مدرک تحصیلی پیدا کنید و به شغل های مثل بازریابی رو آورید، مسلما با داشتن مهارت زبان بدن Body Language در این شغل موفق تر خواهید بود و محصولات بیشتری از شرکت را به مشتریان خواهید فروخت. دانستن زبان بدن در مارکتینگ می تواند به صورتی اعجاب آوری بهترین نتایج را به بار آورد. یا اینکه آموختن آن به شما کمک خواهد که از ترفندهای طرف مقابل آگاه شده و عکس العمل های هوشمندانه ای را از خود نشان دهید. در این مقاله تلاش داریم تا در مورد زبان بدن و مذاکره با شما سخن بگوئیم. مذاکره کردن در تجارت و دنیای امروز به یکی از ملزومات برای پیشبرد امور بدل شده است و هر کس بخواهد به یک مدیر موفق تجاری تبدیل شود باید بداند مذاکره چیست و به چه صورت می توان به این امر فائق شد. مذاکره نیاز به یکسری آموزه دارد تا بتوان گفت به بهترین شکل ممکن انجام گرفته است. نقش زبان بدن در مذاکره را نمی توان به هیچ وجه نادیده انگاشت. هلدینگ نگاه آریایی با مدیریت اصغر عبدلی توانسته است تخصصی ترین مذاکرات در زمینه کسب و کار را انجام دهد و با برپایی دوره های آموزشی مختلف، بسیاری از مدیران را با این فن آشنا کند. با تیم هلدینگ نگاه آریایی همراه باشید تا در مورد زبان بدن و مذاکره و نقش زبان در مذاکره بیشتر بدانید.

اصغر عبدلی

اصغر عبدلی

چرا باید زبان بدن را فراگرفت

بیان کردیم برای موفقیت در مذاکره باید زبان بدن را به خوبی بدانیم تا بیشترین بهره را از این فن داشته باشیم. تمامی دانشمندان بر این امر عقیده دارند که انسان موجودی مشاهده گر است و تمامی موقعیت را می بایست با حواس پنجگانه اش بررسی و تحلیل کند. به عنوان مثال می توان بیان کرد که به هنگام استفاده از موبایل، تنها یکی از حواس ما در گیر است. تا چند دهه پیش و تا اواسط قرن بیستم، بیشتر مذاکرات به صورت رو در رو و حضوری انجام می گرفت و در پاره ای اوقات از تلفن ها نیز بهره گیری می گردید. با پیشرفت تکنولوژی اما مذاکرات به صورت ویدئو کنفرانس نیز برگزار می گردد. زبان بدن به هنگام صحبت هاب تلفنی نیز کاربرد دارد و می توان از این فن برای پیشبرد مذارات تلفنی استفاده نمود. این امر ثابت شده است که انسان به صورت غریزی به زبان بدن بیشتر اعتماد دارد تا به آنچه که به صورت کلامی گفته می شود به همین دلیل توصیه می کنیم تا جایی که امکان دارد در قرارها و موقعیت های مهم، با طرف خود به صورت حضوری مذاکره و گفتگو کنید. اعتماد برای مذاکره می تواند بسیار مهم و با اهمیت باشد. اعتماد کردن ابتدای ورود به یک مسیر طولانی ست. مسلما چنانچه با اصول مذاکره کسب و کار آشنا باشید می توانید با اعتماد به نفس بالاتری در مذاکرات حضور پیدا کنید و مشتریان خود را به بستن قرارداد ترغیب کنید. پس باید زبان بدن را به خوبی فرا بگیرید تا از این هنر استفاده کرده و سودآوری بیشتری را برای کسب و کار تان به ارمغان آورید. سودآوری را می توان با یادگیری زبان بدن تضمین نمود. این امر کاملا واضح است و به صورت علمی نیز به اثبات رسیده است زمانی که حالت های بدن و صورت طرف مقابل را می بینیم، بهتر می توانیم صحبت های او را حقیقت سنجی کرده و بنا بر آنها تصمیمی درست اتخاذ کنیم. نکته مهم دیگری نیز وجود دارد که این فرصت را خواهیم داشت که از زبان بدن خودمان برای متقاعد کردن شخص مقابل استفاده کنیم. می توان بیان کرد که تا حدود زیادی از اهمیت زبان بدن آگاه شده ایم و دریافتیم چرا باید زبان بدن را فراگرفت. سؤالات مهمی در این زمینه وجود دارد که مثلا معنایی که از حرکات بدن به طرف مقابل منتقل می شود را می دانیم و یا اینکه به چه صورت باید از زبان بدن برای پیشبرد مذاکره استفاده نمود. در ادامه مقاله تلاش داریم تا به این سوالات پاسخ دهیم.

معرفی برخی از مهم ترین اصول زبان بدن

زبان بدن دارای اصول بسیار زیادی است که در یک مقاله به صورت کامل به تشریح آن خواهیم پرداخت. اما در مورد زبان مذاکره و زبان بدن می توانیم به معرفی برخی از مهم ترین اصول زبان بدن در این مورد اشاره کنیم. با دریافت این اصول می توانید به آینده مذاکره با طرف مقابل تان امیدوار تر باشید. این اصول بدین شرح هستند:
_ لبخند زدن را فراموش نکنید. همیشه هنگام ورود به جلسه مذاکره یا دیدار با دیگران برای قرار های کاری یا غیرکاری، لبخند به لب داشته باشید.
_ در طول مذاکره با طرف مقابل، ارتباط چشمی خود را با چهره و چشم های گوینده و شنونده حفظ کنید. خیره نشوید، فقط نگاه تان را بر چهره فرد مقابل تقسیم کنید. ابدا نگاه تان را ندزدید زیرا این کار نشانه ضعف شما خواهد بود. تسلط داشته باشید بر چشم ها و نگاه تان.
_ هنگام نوشیدن چای یا هر نوشیدنی دیگر مواظب حرکات خود باشید. تلاش کنید فنجان چای را جلوی صورت و سینه خود نگیرید.
_ در برحورد اول با افراد دقت کنید تا بیشترین اثرگذاری را داشته باشید. متخصصان امر دریافته اند که هشتاد درصد ذهنیت افراد، در همان چند دقیقه اول آشنایی با شما تعیین می شود، پس مراقب برخورد اول خود در پنج دقیقه اول باشید. تلاش کنید تا خود تان باشید و از کشی تقلید نکنید.
_ به این نکته مهم دقت کنید که با صورت، دماغ و گوش هایتان بازی نکنید. با این کار حس بدی به بقیه منتقل می کنید.
_ زمانی که صحبت می کنید و به دیگران نگاه می کنید، آرامش داشته باشید. ریلکس بون تان نشان دهنده آرامش خاطری ست که ار اعتماد بنفس تان برمی آید.
_ راحت نشستن را در دستور کار داشته باشد. حتما راحت بنشینید. البته نه آنقدر راحت که در منزل روز کاناپه می نشینید. راحت نشستن باعث می شود بهتر فکر کنید و اندام تان طبیعی کار کند.
_ وسایل اضافی را از جلوی دست خود دور کنید، موانعی که جلو حرکت آزادانه شما را می گیرد. جیب هایتان را خالی کنید، آنها را زیاد سنگین نکنید. چنانچه جیب های تان مملو از دسته کلید و فندک و ... باشد می تواند مضر و مخرب باشد.
_ از دست ها و چهره خود با قدرت برای بیان حرف هایتان استفاده کنید. حرکات دست می تواند نشان دهد شما چقدر بر کار خود تسلط دارید.
_ افراد، حریم شخصی خود را دارند. همیشه فاصله مجاز با افراد و جنس مخالف را حفظ کنید. افراد از اینکه بیش از حد به آنها نزدیک شوید ناراحت می شوند و حالت تدافعی به خود می گیرند.


اصغر عبدلی

اصغر عبدلی

اهمیت استفاده از زبان بدن در مذاکره

اهمیت یادگیری زبان بدن بسیار فراوان است و بسیاری از مدیران شرکت های بزرگ دریافته اند که این فن می تواند برای پیشبرد امورشان، فوق العاده عمل می کند. به عقیده کارشناسان، زبان بدن یا Body Language یکی از اجزای ارتباطات غیر کلامی است که در برقراری ارتباطات روزمره ما جایگاه بسیار پررنگی دارد. جایگاه زبان بدن در امورد روزمره کاملا تثبیت شده است. زبان بدن در متن زندگی ما قرار دارد، از ارتباطات روزانه ساده تا مذاکرات پیشرفته زبان بدن نتایجی که ما به دست می آوریم را تحت تأثیر قرار می دهد. یادگیری زبان را در دستور کار خویش قرار دهید. نکته کاربردی در مورد زبان بدن این است که ما می توانیم با یادگیری این فنون، پیام های بهتری را در روابط کاری و اجتماعی خود ارسال و دریافت کنیم، به بیان بهتر وقتی زبان بدن را یاد می گیریم می توانیم کنترل بیشتری روی پیامی که می خواهیم ارسال کنیم داشته باشیم و پیام ها و رفتارهای دیگران را بهتر شناسایی کنیم. ارسال و دریافت پیام بابی خواهد بود برای ورود به یک رابطه صحیح و کارآ. برای مثال می توانیم با یادگیری این اصول و قواعد در هنگام صحبت با تکنیک های زبان بدن کلام خود را تأئید کنیم که این کار در اثر بخشی کلام ما تأثیرگذار است. برای اینکه بدانید نقش زبان بدن در مذاکره چه میزان است با یکسری نمونه در خدمت تان هستیم که کمک شایان توجهی به اهمیت استفاده از زبان بدن در مذاکره می کند:

اعتماد به افراد
اولین نکته در این رابطه را می توان این گونه بیان کرد که زبان بدن به ما کمک می کند افراد راستگو را از دروغگو ها تشخیص دهیم. این امر مشخص شده است که غالب نشانه های زبان بدن به صورت ناخودآگاه و غیرارادی نمایان می شوند. مشخصا محتمل است فرد دروغگو روی کلماتی که انتخاب می کند تسلط داشته باشد ولیکن به سختی بتواند زبان بدن خود را کنترل کند. پس دانستن زبان بدن می تواند ما را از به دام افتادن برخی از افراد ناراست، مصون بدارد. زمانی که سعی داریم میزان صداقت یک نفر را بسنجیم، بهتر است به آنچه حالات بدنش می گویند توجه کنیم نه آنچه بر زبان می آورد. این مورد را می توان در تمامی روابط در اجتماع بسط دهیم و بیشترین استفاده را از این دانسته ها داشته باشیم. محققان به این نتیجه رسیده اند که افراد دروغگو در اکثر موارد نمی توانند حرکات بدن و صورت شان را با حرف شان یکی کنند.از همین تناقض می بایست بهره گیری کرده و افراد را بهتر بشناسیم. به طور مثال افرادی به شما قول همیاری می دهند، اما از نگاه کردن به چشم های تان طفره می روند. به زبان می آورند که توجه شان به صحبت شما جلب شده است، اما با بی حوصلگی در حال نقاشی بر روی یک تکه کاغذ هستند. از طرف دیگر، دروغگویان گاهی کاملا فراموش می کنند ژست خاصی بگیرند. البته روش های تکمیلی دیگری هم برای سنجیدن میزان صداقت افراد وجود دارد. بهتر است غیر از توجه به زبان بدن آنها، این روش ها را هم به کار گرفته شوند: یکی از این روش ها این است که از او پرسش های جزئی و مشخص در مورد ادعایش بپرسیم شاید او به کلیت ماجرا فکر کرده باشد، اما احتمالا در مورد جزئیات آن هنوز دروغ پردازی نکرده است. از این راه نیز می تواند به صحت و سقم گفتار وی پی برد. اگر پرسش های خود را به شکل های مختلف و از زاویه های متفاوت بپرسید و پاسخ ها را مقایسه کنید، پی به راستگویی یا دروغگویی او می برید. بسیاری از مدیران بوده اند که با اعتماد بیجا به افراد، سازمان خود را به ورطه نابودی کشانیده اند ضرر و زیان بسیار زیادی را متحمل گشته اند. زبان بدن می تواند به دفع این موارد کمک کند.
تقلید کردن

یکی از جالب ترین نکاتی که مورد زبان بدن وجود دارد تقلید کردن حین مذاکره است. تلاش داریم تا این مسأله را با بیان یک مثال بیان می کنیم. در نظر داشته باشید که ما از تمسخر کردن صحبت نمی کنیم بلکه بیان می کنیم که باید تلاش کنید آینه تمام‌نمای فرد مقابل باشید تا احساسی خود در وی ایجاد نمائید. برای فهم این موضوع تصور کنید در اتاق جلسات و مهمان یکی از مدیران شرکت هستید. شما قرار است راجع به موضوعی مذاکره کرده و به نتایجی برسید که به نفع هر دو طرف است. پس از گذشت زمان و هنگامی که صحبت های عمومی تمام شد، وارد بحث جدی و تخصصی می شوید. حدود چند دقیقه بعد متوجه می شوید که خیلی از حالات بدنی شما دو نفر بسیار به بکدیگر شبیه شده است. مثلا طرز تکیه دادن به پشتی صندلی، پایی که روی پای دیگر انداخته اید، بازی با خودکاری که در دست دارید و ... . این امر را به فال نیک بگیرید. شاید در آن لحظه نتوانید تشخیص بدهید کدام یک از دیگری تقلید کرده است. حتی ممکن است تصور کنید این تقلید و شباهت در حرکات صورت و بدن نشان‌ دهنده ضعف و عدم استقلال شماست. در حالی که این طور نیست! به این نکته واقف باشید که تقلید و کپی کردن زبان بدن در مذاکره یک اتفاق مثبت است. این اتفاق مثبت ناشی از حس اعتماد متقابل است و بسیار عالی به نظر می آید. انسان ها عموما از شخصی تقلید می کنند که نسبت به او اعتماد دارند. چنانچه روند مذاکره در آرامش و به درستی پیش برود دو طرف کم‌کم الگوی تنفس، سرعت ضربان قلب و ژست های بدنی شبیه به یکدیگر پیدا می کنند. تقلید کردن به عنوان یک تکنیک خاص زبان بدن مورد توجه بسیاری از کارشناسان قرار گرفته است.
ذهن خوانی
در رابطه با ذهن خوانی بسیار سخن ها بیان شده است. ذهن خوانی را می توان یکی از آرزوهای هر انسان دانست. توانایی خواندن ذهن افراد در پیشبرد امور تجاری کمک کننده است. در حالت عادی احساسات افراد به خوبی در حالات صورت و ژست های بدنی شان آشکار است. این در حالی است که بسیاری از افراد با توجه به شغلی که دارند باید مهارت پوکر فیس بودن را یاد بگیرند. پوکر فیس را نسل جدید بسیار خوب درک می کنند زیرا که بارها با این واژه در تماس بوده اند و به کار گرفته اند این موضوع را. برخی افراد دیگر هم نیاز دارند بتوانند احساسات واقعی خود را پنهان کرده و احساساتی دروغین را نمایش بدهند. زمانی که در حال مذاکره با شخصی دیگر هستیم، سعی می کنیم تا حد امکان احساسات خود را بروز ندهیم. این امر می تواند در بسیاری مواقع انسان را در مذاکره پیروز کند.


اصغر عبدلی

اصغر عبدلی

نتایج یک تحقیق

یکی از جالب ترین و جذاب ترین پژوهش های صورت گرفته در حوزه زبان بدن و مذاکره را برای شما عزیزان بازگو می کنیم. تلاش ما در هلدینگ آریایی بر این امر متمرکز شده است تا حد امکان وامدار کسانی باشیم ک این تحقیق را انجام داده اند. نتیجتا تلاش داریم با کمترین میزان دخل و تصرف به بیان این پژوهش بپردازیم. این پژوهش بسیار جالب توجه است و می توان به نکاتی مثبت دست یافت. پژوهشگران افراد شرکت کننده را به دو دسته تقسیم کردند و از آنها خواستند نسبت به چند عکس واکنش نشان بدهند. این واکنش ها را می بایست ثبت می کردند. دسته اول باید احساسات واقعی خود را از دیدن تصویر نشان می دادند و دسته دوم باید احساساتی دروغین را نمایان می کردند. پژوهشگران مشاهده کردند افراد دسته دوم برای باورپذیر جلوه دادن حالات خود، حرکات زیاد و اغراق‌ آمیزی انجام می دهند. غلو کردن و بیش از حد احساسات نشان دادن نشانه دروغین بودن حس مربوطه خواهد بود. به عنوان مثال در پژوهش مذکور به شدت زیادتر پلک می زنند یا بیشتر روی کلام خود تأکید می کنند، در حالی که افراد دسته اول چنین حالاتی نداشتند و کاملا عادی برخورد کرده بودند. موضوع دیگر این بود که افراد احساس شادی دروغین را راحت‌ تر از اندوه ساختگی نشان می دادند. پس می توان انتظار داشت که غمگین بودن دروغین اندکی مشکل خواهد بود. یعنی تظاهر به خوشحالی غیر واقعی برای آنها ساده ‌تر از نشان دادن غم غیر واقعی بود. ناگفته نماند تفاوت این موضوع را محققان و متخصصان خبره متوجه می شدند. نتیجه ای که ای این پژوهش می توان گرفت این است که نشان دادن احساسات دروغی و ساختگی به شکلی که باورپذیر باشد کار هر کسی نیست. البته تشخیص دروغین بودن آنها هم نیاز به مهارت و تجربه دارد. یعنی هر کدام از ما اگر به قدر کافی آگاه و هوشیار نباشیم، ممکن است فریب همدردی ها یا ابراز خرسندی ساختگی را بخوریم. فریب خوردگی هایی که در طول شبانه روز و به صورت مستمر برای ما اتفاق می افتد را می توان در این پژوهش مشاهده نمود. برای آگاه و هوشیار بودن نسبت به چنین نشانه هایی، پیشنهاد می کنیم مطالعات خود را در زمینه زبان بدن بیشتر کنید و از متخصصین امر نیز به خوبی کمک بگیرید. البته آگاهی و شناخت نسبت به زبان بدن نباید شما را از یادگیری مهارت های ارتباط کلامی دور نگه دارد. هر دوی این مهارت ها در راستای یک مذاکره موفق برای شما لازم هستند و باید آن هارا فرابگیرید.


سخن پایانی

زبان بدن می تواند در بسیاری از روابط روزمره کمک شایان توجهی را به ما کند. برای اینکه بتوانیم یک مذاکره را با موفقیت به پایان برسانیم، تسلط بر زبان بدن و مفاهیم آن می تواند سبب شود تا امیدوار شد نتایجی که مدنظر داریم را به منصه ظهور برسانیم. تیم هلدینگ نگاه آریایی با برگزاری دوره های آموزشی زبان بدن می تواند به شما کمک کند تا در این فن فوق العاده به بالاترین میزان تسلط دست یابید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه می توانید با تیم پشتیبانی هلدینگ نگاه آریایی تماس حاصل کنید.

اصغر عبدلی